Indholdsfortegnelse
Opgave 1, Virksomhedskarakteristik
Opgave 2, Analyse af købsbeslutningsprocessen
- Problemerkendelse:
- Informationssøgning:
- Vurdering af alternativer:
- Købsbeslutning:
- Efterkøbsevaluering:
- Køberollernes indflydelse på købsbeslutningsprocessen

Opgave 3, Matas’ anvendelse af promotionparameteren
- Attention:
- Interest:
- Desire:
- Action:
- Evaluation

Opgave 4, Diskuter følgende tre udsagn
a. Matas er i snæver konkurrence med Normal

b. Det er en ulempe for Matas, at en stor del af omsætningen består af private label-produkter

c. Det er en fordel for Matas at benytte vertikale opinionsledere

Opgave 5, Identificer en udfordring for Matas og diskuter mulige løsningsforslag
- Løsningsforslagets påvirkning på virksomhedens marketingmix
- Produkt:
- Pris:
- Place:
- Promotion:
- Fordele og ulemper ved løsningsforslaget
- Løsningsforslagets påvirkning på virksomhedens marketingmix
- Produkt:
- Pris:
- Place:
- Promotion:
- Fordele og ulemper ved løsningsforslaget
- Hvilket løsningsforslag vurderes til at være det bedste?

Uddrag
Detailkoncernen Matas A/S er Danmarks største inden for skønhed, sundhed samt velvære og har 270 fysiske butikker samt en række webshops med omkring 2.197 ansatte.

Koncernen har et smalt men dybt sortiment med omtrent 22.000 forskellige varenumre, hvor 1.400 af dem er private label som er fordelt på forskellige pris- og kvalitetsniveauer, eksempelvis Matas Striber, Matas Natur samt Matas Plaisir.

Detailkoncernens butikskoncept er fordelt på fire shop-in-shops, bestående af Beauty, Vital, Material og MediCare.

Matas’ fysiske butikker skaber 84% af omsætningen mens onlinesalg skaber 15% og grossistsalg skaber 1%, hvilket er salg af Matas’ egne produkter såsom Nilens Jord som forhandles i andre butikker, her i blandt Magasin.

Matas’ private label-produkter står for omtrent 17% af omsætningen på tværs af produktkategorier.

Detailkoncernens nettoomsætning har siden 2016/2017 til 2019/2020 været stigende, og er i perioden steget fra 3.511 mio. kr. til 3.689 mio. kr.

Dog er virksomhedens resultat faldet siden 2016/2017 fra 338 mio. kr. til 2019/2020 til 191 mio. kr. En af Matas’ største konkurrenter er parallelimportøren Normal

som i 2019 var den detailhandel som havde den største vækstrate inden for sundhed, helse og personlig pleje.

Detailkoncernen befinder sig på B2C markedet hvor Matas’ målgruppe primært er midaldrende kvinder, i form af virksomheden sælger makeup, parfumer mv.

I 2010 lancerede Matas deres velkendte kundeklub, Club Matas som i 2020 havde 1,65 mio. medlemmer hvoraf omtrent 1,4 mio. var aktive kunder.

Detailkoncernen Matas opkøber i 2018 virksomheden Firtal Group, som ejer helsebixen.dk, made4men.dk samt en række andre webshops.

I 2019 køber Matas også Kosmolet A/S, som står bag det danske allergivenlige makeup-brand Nilens Jord.

Matas gør brug af break-even og omkostningslederstrategien, da virksomheden har diverse produktlinjer med det formål at opnå en endnu større markedsandel.

Derudover gør Matas brug af markedspenetrering samt produktudvikling, i form af virksomheden forøger forbrugerfrekvensen, markedsandelen og laver sortimentsudvidelse.

Matas gør også brug af nye anvendelsesmuligheder i form af at tilbyde kunder digital rådgivning fra skønhedseksperter, således kunden guides mens de shopper online hjemmefra.

Matas laver også live events, hvor kunden også bliver rådgivet og inspireret af kendte ansigter såsom Ole Henriksen.

---

Efterkøbsevaluering:
I efterkøbsevalueringsfasen evaluerer forbrugeren sit køb i en periode, eftersom vedkommende afvejer behovstilfredsstillesen i forhold til andre alternative købsmuligheder.

I dette tilfælde er forbrugeren glad tilfreds med sit køb af parfume fra Matas’ onlineshop, da parfumen heller ikke var særlig dyr.

Forbrugeren er også bevidst om, at skulle der forekomme problemer med Matas’ produktet, er det nemt at få pengene refunderet eller produktet byttet.