Matas | Analyse | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
Den interne situation
- Virksomhedskarakteristik:
- Kernekompetencer
- Konkurrencemæssig fordel
- Kritiske succesfaktorer
- Business Model canvas
- Værdikæder

Den eksterne situation
- Omverdensmodellen:
- SWOT opstilling
- Trusselsmatrix
- PESTEL-analyse
- Markedskarakteristik:
- Konsument- og producentmarkedet:
- Konkurrencemæssige positioner
- Markedslederen:
- Markedsudfordrer:
- Branches Karakteristik:
- Høj brandværdi:
- Mellem brandværdi:
- Lav brandværdi:
- Aktører
- Konkurrenter i branchen & konkurrence
- Nye indtrængere & trusler
- Substituerende produkter & trusler:
- Leverandører:
- Kunder:

Uddrag
Virksomhedskarakteristik:
● Virksomhedens navn - Matas
● Selskabsform - Matas hedder “Matas A/S” A/S til sidst står for aktieselskab, derfor er matas et aktieselskab
● Virksomhedstype - Matas laver få af deres varer selv, så derfor kan man godt sige det er en produktionsvirksomhed. Men Matas er nok mest en Handelsvirksomhed (detail) eftersom de sælger deres varer direkte til kunden
● Omsætning - 3,5 mia om året (20% deres eget brand)
● Idé, vision og mission - Matas vision: Matas-koncernen bestræber sig på at være på best-in-class på det danske marked, når det gælder trygge og bæredygtige skønheds-, velvære- og sundheds-, og helseprodukter.
Målet er at leve op til de danske myndighedernes krav, at være transparente og ikke mindst yde en optimal forbrugerbeskyttelse gennem udvikling, mærkning og personlig og kompetent rådgivning på nettet og i butikkerne.
● Forretningsmodel -
● Kernekompetence - Deres kernekompetence er den gode service, som er kommet af uddannelse af personalet, alt fra salgsassistent til butikschef
● Konkurrencemæssige fordele
● Kritiske succesfaktorer
● Produkter
● Målgruppe

---

De har tætte kunderelationer, både gennem “clubmatas”, som er et medlemskab der giver en gode tilbud, og tilbud der passer til kunden

der gør at man som kunde føler at butikken kender en og man har en tæt relation med kæden. Matas kunder er primært kvinder fra teenage alderen og op efter

men der er også produkter til mænd, hvilket gør at kæden strækker sig over en bred målgruppe, hvor der er noget for alle.

Derudover benytter Matas nøgleaktiviteter, gennem efteruddannelse af deres medarbejdere. Matas er den eneste kæde i landet

der uddanner sine medarbejdere. Uddannelsen tager 2 år, og sørger for at medarbejderne kan give den rette vejledning til kunderne både i butikkerne og online, og opnår derfor en tættere kunderelation, hvilket også er en nøgleresurce.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu