Matas | Strategisk Analyse | Erhvervsøkonomi

Indholdsfortegnelse
Strategisk analyse af virksomheden Matas A/S 3
Virksomhedsintroduktion 3
PESTEL – eksterne forhold 3
Sociale og kulturelle faktorer 3
Økonomiske faktorer 4
Lovmæssige faktorer 4
Regnskabsanalyse af Matas A/S 4
Afkastningsgrad 5
Overskudsgrad 6
Aktivernes omsætningshastighed 6
Gældsrente 6
Egenkapital forrentning 7
Likviditetsgrad og soliditetsgrad 7
Delkonklusion regnskabsanalyse 7
Porters Five Forces 8
Leverandører 8
Kunder 9
Potentielle indtrængere 10
Substituerende produkter 11
Konkurrencesituationen i branchen 12
Delkonklusion af Porters Five Forces 12
Porters generiske strategier 13
Konkurrencestrategien hos Matas 13
Værdikædeanalyse 14
De primære aktiviteter i virksomheden 14
Den indgående logistik 14
Produktionen 14
Den udgående logistik 14
Marketing og salg 15
Service efter salg 15
Støtteaktiviteterne i virksomheden 16
Infrastruktur 16
Menneskelige ressourcer 16
Produkt- og teknologiskudvikling 17
Indkøb og forsyninger 17
Delkonklusion Porters værdikæde 18
Ansoffs vækstmatrixe 18
SWOT-analyse 20
TOWS analyse 21
Plus/minus analyse af handlingsforslagene 21
Handlingsforslag 1 – Geografisk ekspansion 21
Handlingsforslag 2 – Outsource/flytter produktionen og opkøbe mindre konkurrenter 22
Handlingsforslag 3 – Matas kan indgå samarbejde med dagligvarer kæder og udvide deres eksport 22
Valg af handlingsforslagene 22
Konklusion på den strategiske analyse 23

Uddrag
Matas A/S, som blev grundlagt i 1949, er Danmarks største detailvirksomhed inden for salg af produkter til skønhedspleje, personlig pleje og sundhed, med deres 278 butikker i deres butikskæde. Matas har gennem 70 år været en af danskernes fortrukne butikker indenfor stort set alle kategorier af beauty, samt helse og velvære, og er flere gange blevet kåret som et af de mest kendte danske brands.

Hvilket er en af årsagerne bag, vores valg af virksomhed. Da Matas er en virksomhed der fra start har taget markedet med storm, og har sikret et helt lands kendskab, har det været interessant for os at vide mere om, hvad det er Matas kan. Deres tidligere strategiske valg, livscyklus og forsatte succes, er grundlæggende viden når det kommer til at skulle vide, hvad der skal til for at erobre et marked og sætte sit præg på landkortet, som værende en af Danmarks største vækstsucceser.

Til udarbejdelsen af strategisk analyse for Matas A/S, vil der med udgangspunkt i virksomhedens interne og eksterne forhold, analyseres frem til mulige strategiske målsætninger for virksomheden. Til analyse og identificering af disse forhold, vil følgende modeller tages i brug; PESTEL-modellen, Porters five forces, Porters generiske strategier, Porters værdikæde analyse, Ansoffs vækstmatrixe/vækststrategier, SWOT- og TOWS analyse og plus/minus analyse.

---

I dag er der en stigende generel interesse for makeup, sundhed, velvære, fitness og vitamintilskud for både kvinder og mænd . Det er også igennem den stigende individualisme, at flere mænd i dag bruger makeup til dagligt. Igennem den digitale tidsalder er det blevet accepteret på et helt andet niveau end det var for blot 15 år siden.

Udover dette ses en stigende interesse i udlandet for danske kosmetiske produkter, hvilket afspejler sig i den stigende eksport til særligt Nordeuropa. Folk rundt om i Europa og andre dele af verden beundrer danskernes udtryk for hygge, og kombinerer det med livskvalitet og velvære .

Der ses en kæmpe udvikling i forbrugernes tilgang til nettet og køb over dette . Internettet har fundamentalt ændret den måde, vi som forbrugere handler på. E-handlen er boomet, og kundernes forventninger til brugeroplevelse, sikkerhed, udvalg og levering stiger. Det gælder både professionelle og private kunder. Med en kæmpe revolution inden for handel over internettet, åbnes der døre for andre internationale markeder.

Økonomiske faktorer
I det økonomiske kredsløb ses der flere penge mellem hænderne på forbrugerne. I dag bruger en husstand kun 13 procent af deres bruttoindtægt på at blive mæt ved spisebordet . Danskernes lønninger stiger, mens de årlige prisstigninger er uændrede. Inflationen er historisk lav. Sammen med lønvæksten giver det forbrugerne op til 7500 kroner mere at bruge om året.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her