Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser virksomheden Matas. Inddrag gerne bilag 1, 2, 3 og 4.
Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.

Opgave 2
Analyser købsbeslutningsprocessen ved køb af personlige plejeprodukter for en selvvalgt målgruppe.
Besvarelsen må maksimalt fylde 4.800 anslag med mellemrum.
- Stimuli
- Organisme
- Respons

Opgave 3
Analyser Matas’ anvendelse af promotionparameteren. Inddrag kampagnen ”Skønnere sammen”.
- Attention
- Interest
- Desire
- Action
- Efterkøb

Opgave 4
Diskuter følgende tre udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.
a. Matas er i snæver konkurrence med Normal
b. Det er en ulempe for Matas, at en stor del af omsætningen består af private label-produkter
c. Det er en fordel for Matas at benytte vertikale opinionsledere

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:
Identificere en udfordring for Matas. Diskuter mulig(e) løsning(er) på den valgte udfordring.

Uddrag
Matas A/S er en dansk detailkoncern inden for skønhed, sundhed og velvære. Matas har 270 forretninger i Danmark samt en række webshops. 84% af virksomhedens omsætning er fordelt på Matas’ fysiske butikker, hvorimod 15% af omsætninger er fordelt på virksomhedens webshops.

Ud over det findes den sidste procent af omsætning på grossist salg, dvs. Matas’ egne produktker såsom Nilens Jord, som forhandles til forretninger som Magasin.

Matas’ omsætning er steget fra 3.511 mio. i år 2016/2017 til 3.689 mio. i år 2019/2020. Derimod er virksomhedens resultat faldet fra 338 mio. i 2016/2017 til 191 mio. i 2019/2020, hvilket skyldes stigende omkostninger.

Matas’ butikskoncept er fordelt på fire shop-in-shops: Beauty som er hverdags- og luksusprodukter, Vital som er vitaminer, mineraler, kosttilskud osv., Material som er husholdningsprodukter og personlig pleje og MediCare som er håndkøbsmedicin og sygeplejeskeprodukter mv.

Matas har 22.000 varenumre i virksomhedens sortiment. Ud af de 22.000 varenumre er 1.400 af dem private labels. Det er produkter som er fordelt på forskellige pris- og kvalitetsniveauer.

Virksomhedens private labels produkter udgør 17% af omsætningen på tværs af produktkategorierne. I 2010 lancerede Matas en kundeklub ved navn Club Matas. I 2011 indledte virksomheden et samarbejde med apoteker og medicinudlevering.

I 2013 introducerede Matas Style by Matas som er en online service, hvor kunderne har mulighed for at bestille styling-bokse med udvalgte hårprodukter.

Virksomheden valgte i 2017 at øge satsningen på digitalisering, mens virksomheden i 2018 lancerede to Matas Natur konceptbutikker med fokus på grønne produkter, moderne helsekost og naturlig skønhed.

I 2018 køber Matas blandt andet virksomheden Firtal Group. Virksomheden som Matas opkøbte ejer blandt andet helsebixen.dk, made4men.dk og en række andre webshops.

I år 2019 opkøbte Matas Kosmolet A/S, der blandt andet stod bag det danske allergivenlige makeup-brand Nilens Jord. I 2020 havde Club Matas 1,65 millioner medlemmer, hvoraf 1,4 millioner er aktive kunder.

Matas befinder sig på B2C markedet, dvs. det er private kunder der køber produktet til eget forbrug. Matas’ målgruppe er primært middelaldrene kvinder med fokus på skønhed, sundhed og velvære.

De fleste af Matas’ produkter er rettet mod kvinder i form af makeup, cremer, parfumer osv., men virksomheden henviser sig også til mænd.

---

Der findes to overordnede faktorer inden for organisme som Matas kan kigge på. For det første findes det en række baggrundforhold som har betydning for købsbeslutningsprocessen.

Under baggrundsforhold findes kulturelle, sociale, personlige og psykologiske forhold, som har betydning for forbrugerens købsadfærd. Matas bør tage udgangspunkt i en forbrugers baggrundsforhold for at opnå størst mulig effekt af salget.

Kigger vi på psykologiske forhold finder vi forbrugernes behov, som er en række købemotiver og behov. Et behov kan bestå af fysiske og psykiske behov. Ved hjælp af Maslows behovspyramide kan vi finde ud af hvad der påvirker forbrugernes tankegang.

I forhold til købet af personlige plejeprodukter befinder vi os i egobehovet. Det er et behov som forbrugerne selv ønsker at få tilfredsstillet, når de handler i Matas. Det kan derfor både være et socialt købemotiv og et funktionelt købemotiv, når en kunde handler i Matas.

Det sociale kommer til udtryk i, at en kunde f.eks. gerne vil gøre noget ekstra ud af sig selv. Her anvender kunden sig af Snobmotivet, som har til formål at signalere at man er anderledes.

Det funktionelle kommer til udtryk ved, at en kunde f.eks. har tør hud, og derfor har brug for en creme. Det forsøger man ikke at signalere noget il omverden, men derimod kun har hensigt i at pleje sin hud.

Under organisme findes en række faktorer, som hænger sammen med forbrugerens beslutningsproces. Det er faktorer som købstyper, købsadfærdstyper, selve købsbeslutningsprocessen og nogle køberoller.

Der findes tre købstyper:
• Overvejelseskøb
• Vanekøb
• Impulskøb

Kunderne i Matas kan benytte sig af alle tre købstyper. Det afhænger af produktet. Overvejelseskøbet kan ske i form af købet af en dyr parfume

hvorimod vanekøbet sker ved at kunden køber f.eks. den samme creme gang på gang, hvor igen impulskøbet kommer til udtryk ved, at kunden opfanger et produktet som de lægger i indkøbskurven.