Uddrag
Der er for længst udbrudt krig på det danske Marked inden for dagligvarer. Coop, der bl.a. består af kæderne SuperBrugsen, Fakta, Irma og Kvickly, er den største virksomhed i den danske dagligvare- handel. Nummer to er Dansk Supermarked med butikkerne Netto, Føtex og Bilka

Netto er den største og derefter kommer Rema 1000

Ved konkurrencemæssig position forstås den position, en virksomhed indtager eller ønsker at indtage på markedet i forhold til konkurrenterne

MarkedesledereVed en markedslederforstås den virksomhed i en branche, som har den største markedsandel

---

En udvidelse af totalmarkedet vil ofte være den strategi, som giver mindst reaktion fra de øvrige konkurrenter på markedet. En udvidelse af totalmarkedet kan foretages på følgende måder:

• Finde nye brugere, der ikke tidligere har benyttet produktet
• Foreslå nye anvendelsesmuligheder for produktet
• Få forbrugerne til at øge forbruget

Markedslederen må være på vagt over for aggressive konkurrenter, der forsøger at angribe markedslederens position. Forsvarkan derfor blive nødvendigt

Der er flere strategier, markedslederen kan anvende for at forsvare sin markedsandel. En konstant produktudvikling vil betyde, at markedslederen opnår en stærk konkurrencemæssig fordel ved at være først på markedet med nye produkter. Dette dokument er downloadet fra inspo.dk. Må kun bruges eksklusivt af inspo Premium medlemmer.

• Markedslederen kan forsvare sin markedsandel ved at have et effektivt distributionssystem

• Markedslederen kan fx oprette egne butikker og derved sikre salg af sine egne produkter

• Markedsandelen forsvares ved at anvende flere penge på promotion