Problemformulering
Redegør for markedet for måltidskasser, samt supermarkeder.

Analysere konkurrencen på markedet for dagligvarer, samt købsadfærden i forbindelse med køb af måltidskasser og i fysiske supermarkeder.

Diskuter hvorvidt måltidskassernes indtræng på markedet udgør en trussel for de fysiske supermarkeder.

Indledning
De danske supermarkeder er en vigtig del af den danske befolkning, men alligevel oplever flere og flere danske supermarkeder betydningsfulde udfordringer.

I dag stilles der højere og højere krav til fødevarerne der udbydes på dagligvaremarkedet.

Derudover ses der en større tendens til at handle på nette, især måltidskasser. I dette projekt undersøges denne udfordring gennem analyser og diskussioner.

Indholdsfortegnelse
1 Indledning 1
1.2 Metode 1
1.3 Afgrænsning 1
4 Redegørelse 2
4.1 Markedet for måltidskasser 2
4.2 Markedet for supermarkeder 2
5 Analyse 3
5.1 Konkurrencen på markedet for dagligvarer 3
5.2 Købsadfærden ved måltidskasser 4
5.3 Købsadfærden ved fysiske butikker 5
6 Diskussion 6
Måltidskasserne udgør ikke en trussel 6
Måltidkasserne udgør en trussel 6
7 Konklusion 7
8 Litteratur liste 8
9 Bilag 9

Uddrag
4.1 Markedet for måltidskasser
Markedet for måltidskasser omfatter kasser, som indeholder adskillelige retter.

I kasserne modtager man både opskrifter og ingredienser til en specificerede ret. Nogle måltidskasser indeholder færdigretter, mens andre indeholder retter der skal mere tilberedelse til.

Kunderne kan selv vælge mellem de udbydende retter. Kasserne bliver sendt hjem til kundernes adresser 1-3 gange om ugen og kunderne kan få mad til 1-7 dage om ugen.

I Danmark findes der over 400 forskellige måltidskasser, som kommer fra mere end 30 leverandører.

På det danske marked for måltidkasser er disse 7 måltidskasser danskerne bedst kan lide: RetNemt, Aarstiderne, Kokkens Hverdagsmad, Marley Spoon, Sund Takeaway, Simpel Feast, HelloFreash.

Disse måltidskasser har hver især en faktorer der differentiere dem på markedet såsom; Kunderne kan selv sammensætte kasserne, økologiske varer, færdig lavet retter m.m.

4.2 Markedet for supermarkeder
Markedet for supermarkeder omfatter butikker, hvis primære sortiment består af fødevarer og dagligvarer.

Supermarkederne har mindst et salgsareal på 400 m^2 og deres nonfoodvarer afdeling skal som regel udgør mindre end 20% af omsætningen.

Markedet for supermarkeder i Danmark består af 2 store supermarkedskæder; Salling Group og Coop. Salling Group driver i dag butikskæderne Bilka, Føtex, Nette og Salling.

De har i dag mere end 1500 butikker i hele landet , samt Coop som driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Irma. Tilsammen driver Coop mere end 1000 butikker.

---

Konkurrenter i branchen
Dagligvarebranchen er en stor branche, da alle skal have deres behov for mad og drikke tilfredsstillet hver morgen, middag og aften.

I Danmark er der en stor butikstæthed, da der er mange supermarkeder pr. indbygger. Hermed er der en stor konkurrence i branchen.

Denne konkurrence styrkes hver gang et nyt supermarked åbnes, hvilket sker ofte. Bare i 2020 åbnede 43 nye supermarkeder i Danmark.

Dagligvarebranchen har ikke været præget af store forandringer og nytænkning og forbrugerne har deres fortrukne butik, som de bruger ofte.

I de seneste år er nye konkurrenter ved at trænge ind på markedet såsom måltidskasserne fra Aarstiderne og RetNemt.

Aarstiderne er gået en kæmpe stigning i møde, det seneste år er deres omsætning steget med 20%.

Retnemt er også gået en kæmpe stigning i møde, det seneste år er deres omsætning steget med over 20% og bundlinjen er forbedret med 30% og havde et overskud på 700.000 kr. i 2019.