Indledning
Jeg vil i analyseringen af de interne forhold og vurdering af kernekompetencer for Lagkagehuset anvende en værdikædeanalyse og derefter opstille en SWOT-analyse.

Værdikæden består af primæraktiviteter og støtteaktiviteter. Primæraktiviteterne omfatter virksomhedens hovedaktivitetsområder og har til det formål, at medvirke i processen med at fremstille den ydelse/produkt der leveres til kunden.

Støtteaktiviteterne har til det formål, at koordinere værdikædens hovedaktiviteter. Ved udarbejdelsen af værdikædeanalysen vil jeg finde frem til hvilke hovedaktiviteter, der skaber størst værdi for kunden.

Formålet med modellen er, finde ud af hvor alle aktiviteterne skaber mest værdi for kunden. Ved at Lagkagehuset udnytter Deres aktiviteter optimalt, vil værdien af produktet være højt.

En SWOT-analyse giver et indblik på virksomhedens stærke og svage sider og et indblik på virksomhedens muligheder og trusler.

Indholdsfortegnelse
Værdikædeanalyse
Primære aktiviteter
Indgående logistik
Produktion/fremstillingsproces
Udgående logistik
Markedsføring og salg
Service
Konklusion
KERNEKOMPETENCER
SWOT-ANALYSE
Analysering af konkurrencesituationen for Lagkagehuset
SKYDESKIVEMODELLEN
Samme produkter til samme målgruppe
Samme produktkategori
Samme basale behov dækkes
Alle produkter (bred konkurrence)
Konklusion:
PORTERS FIVE FORCES
Leverandørens forhandlingsstyrke:
Konkurrence fra substituerende produkter
Kundernes forhandlingsstyrke
Truslen fra nye indtrængere
Konkurrenceintensitet
Konklusion
Diskussion af Lagkagehusets muligheder for vækst med udgangspunkt i citatet og bilag 2

Uddrag
Produktion/fremstillingsproces:
En stor del af Lagkagehusets store succes skyldes Deres kvalitetsbrød og kager og Deres valg af butikker, Deres sortimenter og ugentlige tærter, hvor der hver uge bages en ny tærte. Lagkagehuset fremstiller og producerer alt Deres brød, kager, salater, m.m. i Deres tre større bagerier i Fredericia, Viborg og København.

Udgående logistik:
Til leveringen af de færdige produkter fra produktionsanlæggende i hhv. Fredericia, Viborg og København anvender Lagkagehuset sig af egne distributører som transporterer til Deres filialer.

Markedsføring og salg:
Lagkagehuset markedsfører sig gennem sociale medier såsom Facebook og Instagram hvor de har 15.000 medlemmer. Hvorvidt Lagkagehuset har en marketingsafdelingen/chef er ubevidst. Lagkagehuset ønsker at ramme bredt og Deres koncept er, at det er noget unikt, klassisk og eksklusivt man køber, når man handler i Lagkagehuset.

Ydermere har Lagkagehuset fået en masse gratis markedsføring af Deres virksomhed grundet Deres gode resultater år efter år og fremtidige planer om ekspansion af butikker, mange medier har skrevet om Lagkagehuset. Lagkagehuset sælger Deres produkter business-to-business og business-to-consumer.

Selve salget af produkterne foregår fra Lagkagehusets egne butikker – dog er det muligt at finde Deres produkter på Deres hjemmeside.

Service:

Lagkagehuset lægger stor vægt på, at Deres medarbejdere altid er servicemindet, tilgængelige og smilende6. Lagkagehuset tilbyder udover servicemindede medarbejdere, smagsprøver, ugentlige tilbud, stempelkort ved køb af kaffe-to-go, giver børn en god oplevelse ved form af en gratis bolle og giver kunderne mulighed for at få en gratis kringle eller to brød, ved fremvisning af kvitteringer til en værdi af 1.000 kr.

Lagkagehuset erhvervede sig i 2014 en kvalitetschef som tjekker op på alt det producerede brød, kager, m.m. for at sikre den luksuriøse oplevelse Lagkagehuset tilbyder.8