Indholdsfortegnelse
Opgaven:
Virksomhedskarakterisk
Metodeafsnit
Primære aktiviteter
Støtteaktiviteter
- Virksomhedens infrastruktur:
- Menneskelige ressourcer:
- Teknologiske ressourcer:
- Indkøbsfunktion:
Konkurrencemæssige fordele

Uddrag
Opgaven:
Med udgangspunkt i det casemateriale, som I arbejdede med i forbindelse med SO1 skal du udarbejde en individuel besvarelse af nedenstående spørgsmål.

Virksomhedskarakterisk
Hansens Flødeis ApS blev oprindeligt grundlagt i 1922 af Hans Hansen. Dengang gik virksomheden under navnet Frederiksborg is, som i 1997 blev solgt til Nestlé.

Senere i 2003 grundlagde Hans Jørgen Eibye, Hansens Flødeis ApS. Hansens flødeis er et anpartselskab, som i dag ejes af brødrene Anders og Rasmus Eibye.

Hansens Flødeis er en produktionsvirksomhed, som selv indkøber ravårer, producere egne produkter og sælger det til kunderne. Virksomhedens vision er at skabe høj kvalitets is og holde fast i de gamle principper.

Dette gør de ved at benytte den oprindelige fremstillingmetode og videreføre Hans Hansens gamle opskrifter og metoder. Virksomhedens sortiment består udelukkende af økologiske produkter lige fra pindis, isvafler til scoopis.

Deres målgruppe er b2b markedet, da de primært sælger deres produkter til andre virksomheder såsom Brugsen, Super Brugsen, Kvickly, Irma og de fleste Meny, men også zoologiske haver, restauranter og mange andre steder.

Dog sælger virksomheden også deres produkter gennem deres mejeriudsalg i Jægerspris. Deres målgruppe er mennesker som går op i kvalitet, og som er villige til at betale en høj pris for fødevarer.

Hansens flødeis befinder sig i ”fremstilling af konsumis” branchen med en lang række konkurrenter såsom Ben & Jerrys, Frisko, Premier is, Hjem-is og mange flere.

Metodeafsnit
Mit formål med analysen er at identificere værdiskabelse for kunderne og virksomhedens kernekompetencer.

Hansens flødeis er en produktionsvirksomhed, som selv udvikler, designer og fremstiller sine produkter, og sælger dem.

Derfor kommer jeg ind på indgående logistik, fremstillingsproces, udgående logistik, markedsføring + salg og service aktiviteter. Jeg kommer også ind på virksomhedens kernekompetencer, som skaber værdi for kunden.

Primære aktiviteter
I den Indgående logistik har leverandøren en central rolle. Hansens Flødeis har flere nøje udvalgte leverandøre, som de har et godt samarbejde med.

De lægger stor vægt på at deres leverandører gør sig lige så umage med produktionen af råvarer, som de gør med produktionen af is. Fællesnævneren for deres leverandøre er at det alle er nogen de kender .