Købsadfærden | opgave | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Foretag en analyse af købsadfærden i et eller flere af ovennævnte brands og butikker. Analysen skal omfatte centrale elementer i SOR-modellen.

Indholdsfortegnelse
Opg. A:

BMW - Marina

Apple - Cecilie

BMW - Noah

Apple - Andreas:

Kilder:

Uddrag
Bayerische Motoren Werke er en tysk virksomhed, som producerer transportmidler som biler og motorcykler.

BMW’s biler karakteriseres ved at de typisk er dyre i drift, og at køberne oftest har en indkomst der ligger over gennemsnittet.

Markedet indenfor transport har en del udbydere, og det har resulteret i, at der på nuværende tidspunkt er flere markedsledere både herhjemme i Danmark, og globalt set.

En opgørelse fra Finans.dk viser en liste over de 20 mest populære biler i Danmark, og BMW er altså ikke med på listen.

Majoriteten af de nævnte biler fra listen er biler til overkommelig priser, som ikke kræver dyre reservedele og som kører længere på literen, end BMW’en gør.

Der er altså få der køber BMW’er i Danmark, hvilket skyldes markedsudfordreren, som tilbyder biler med de sædvanlige funktioner, dog til en mere overkommelig pris.

Dette leder altså op til, at BMW-forbrugerne som regel har været igennem en længere omfattende beslutningsprocess, hvilket betyder at købet er et overvejelseskøb, som hører under den komplekse købsadfærd.

Købsmotiverne i relation til BMW-biler, er de sociale købemotiver. Man køber typisk en bil, for at kunne transportere sig, og for at være uafhængig af offentlig transport

hvilket hænger sammen med de funktionelle købemotiver, hvor man vælger et produkt fra et bestemt mærke ud fra fornuft og baseret på produktets funktion.

Men når man vælger at købe en bil fra den højere prisklasse, fordi den kommer fra et bestemt brand, eller fordi man forventer at få højere social status ved at købe den

på trods af, at den har de samme nødvendige funktioner som alle andre biler, så bliver købsmotivet socialt.

Det er primært veblen der køber BMW’en. Veblen tror på, at kvalitet og pris hænger sammen, altså “value for money”. Veblen's argument for at købe en BMW ville være, at jo højere prisen

er, jo bedre vil kvaliteten også være. Derudover bruger Veblen også de eksklusive mærker og produkter som en engangsbillet til den højere social klasse.

På trods af, at BMW ikke var med på listen over de 20 mest populære biler i Danmark, så hører de tyske biler indenunder high-end kategorien.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu