Indledning
Til at analysere købsadfærden af briller hos Louis Nielsen har jeg valgt at benytte mig af SOR-modellen.

Louis Nielsen er Danmarks største optikerkæde og markedslederen i branchen med en markedsandel på 44%.

Louis Nielsen sælger briller og kontaktlinser i Danmark i god kvalitet til billige penge. Prisen er et af de vigtigteste parameter i branchen.

Louis Nielsen har ikke kun den gode pris i orden, men de har også en meget høj kvalitet, samt god service, bredt udvalg og høj professionalisme.

Uddrag
Hvis man kigger på købemotivet, vil det være meget forskelligt fra person til person hvilken brille/briller man vælger at købe.

Hos Louis Nielsen er det særligt det funktionelle købemotiv, som bliver brugt, da fokus er på brillens kvalitet, samt prisen for brillen.

Som er det Louis Nielsen fokuserer på, og er kendetegnet ved. Louis Nielsen har et bredt udvalg, og der vil altid være nogen, som vælger at købe med hjertet.

Det kunne fx være det sociale købemotiv veblen, hvor man køber en dyr brille for evt. at signalere at man har mange penge eller bare fordi man godt kan lide mærketing.

Andre vælger det sociale købemotiv thrifty, som er en modsætning af veblen, altså man vælger at købe en billig brille, fordi man måske ikke går op i mærket eller brillens kvalitet.

Nogle kan godt lide bare at være en del af mængden, og gå med det lidt mere sikre valg, det er her det sociale købemotiv bandwagon kommer til udtryk.