Købsadfærd | Noter Afsætning

Indholdsfortegnelse
1. Forklar hvad et behov er. Sammenlign med en pain. Hvad er forskellen på de to begreber?

2. Forklar hvordan hvert af de fem købemotiver kan komme i spil i forbindelsen med købet af en ny mobil.

3. Pia på 19 år skal flytte hjemmefra og skal derfor købe et køleskab til sin nye lejlighed. Argumenter for hendes formodede købsadfærdstype.

4. Beskriv købsbeslutningsprocessen og køberollerne i forbindelse med en typisk dansk families køb af sommerferierejse.
- KØBSBESLUTNINGSPROCESSEN
- Problemerkendelse:
- Informationssøgning:
- Vurdering af alternativer
- Købsbeslutning:
- Efterkøbsevaluering:
- Køberoller:
- Initiativtager:
- Konsument:
- Disponent:
- Influent:
- Køber:

5. Kig på SOR-modellen og tænk på dig selv som en ”Organisme”. Forklar, hvordan din ”baggrundsinformation” (forhold som påvirker købsadfærden) har betydning for dit forbrug.

6. Tænk rigtig godt over hvilke forskellige former for stimuli du bliver mødt med i hverdagen (den påvirkning der kan få dig til at købe eller ikke købe). Hvilken form for stimuli har du mødt for nylig, der har fået dig til at foretage køb? Kom gerne med 3 eksempler og gerne både køb med høj og lav involvering.

7. Find eksempler på både danske og udenlandske opinionsledere – både horisontale og vertikale.

Uddrag
Behov: når vi kigger på hvilket behov virksomheden kan opfylde hos forbrugerne, kan man kigger på psykiske og fysiske behov. Typisk eller den mest hyppige model man bruger til at analyserer behov er "Maslows behovspyramide"

Pain er hvis man oplever at man har et problem der findes en positiv og negativ pain altså nice to have og need to have

Forskellen er så at et behov er noget virksomheden kan opfylde derimod er en pain noget vi oplever.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu