Forbrugerens købsadfærd | Noter

Indledning
Jeg har valgt at benytte dele af SOR-modellen for at belyse hvilke baggrundsforhold der påvirker forbrugerens købsadfærd. Jeg vil udelukkende fokusere på organisme og reaktion i SOR-modellen.

Købsadfærden af øl bliver påvirket af konsumentens baggrundsforhold. Konsumentens kulturelle forhold kan have indflydelse på købsadfærden, hvis forbrugeren er i en subkultur, fx skatere hvor det i den subkultur er en norm at drikke øl efter man har stået på skateboard.

Andre subkulture der er ekstremt engageret i sport og derfor ikke drikker alkohol påvirker altså også deres købsadfærd.

Derudover kan de kulturelle forhold påvirke forbrugeren i form religion, da det fx er forbudt for muslimer at drikke alkohol ifølge islam.

Forbrugerens sociale klasse kan også påvirke købsadfærden da forskellige socialklasser har forskellig købekraft.

Fx vil en person med høj indkomst i større grad købe specialøl end en kontanthjælpsmodtager der hælder mere til køb at discount øl grundet den økonomiske ulighed.

Indholdsfortegnelse
Købsadfærdsanalyse ved køb af øl på B2C markedet.
Købsadfærdsanalyse ved køb af øl på B2B markedet.
Købsprocessen for et nykøb af specialøl for et supermarked.

Uddrag
Købsbeslutningsprocessen vil oftest foregår meget hurtigt, fx i et supermarked eller på en bar, hvor behovserkendelsen består af forbrugeren enten er tørstig eller ønsker at købe øl til en social begivenhed.

Informationssøgningen vil oftest være minimal og udelukkende bestå af at vurdere udvalget i supermarkedet eller på baren.

Vurderingen af alternativer kan forekommer hvis forbrugeren overveje at købe fx vin, spiritus til drinks eller en anden udgave af den pågældende øl.

Derudover kan eventuelle tilbud på andre øl påvirke forbrugerens beslutning. De økonomiske valgkriterier har også indflydelse når forbrugeren vurderer alternativer hvor fx købsprisen og værdi på pengene især for unge med lav indkomst har stor indflydelse på hvilken øl der bliver valgt.

De sociale valgkriterier påvirker også vurderingen af alternativer hvor der kan være en status forbundet med køb af bestemte øl eller en trend der påvirker forbrugerens valg.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu