Indholdsfortegnelse
Købstyper 2
Pains og behov 2
Behov 2
Købemotiver 3
Købsadfærdstype 3
Kompleks købsadfærd 3
Dissonansreducerende købsadfærd 4
Variationssøgende købsadfærd 4
Rutinemæssig købsadfærd 4
beslutningsprocessen 4
Køberoller 5
Konklusion/opsamling 5
Købsadfærd b2c 6

Optimer dit sprog - Klik her og bliv verdensmester i at skrive opgaver

Uddrag
Købstyper
- Impulskøb: Et køb der foretages i butikken. Typisk en hurtig beslutning. Fx; madvarer eller varer hvor der er et godt tilbud.

- Overvejeles køb: køb af varer der købes mere sjælendt og med lang beslutning proces og flere overvejelser. Udvalgsvarer. fx; computer, cykel, sofa, tøj.

- Vanekøb: et køb der foretages ofte og uden overvejelse. Det er dagligvarer der bruges ofte fx; mælk, brød, pasta osv.… ofte de samme mærker eller tilbud. Typisk varer der ikke fylder meget i budgettet

Pains og behov
Alle køb gennemføres fordi vi føler et behov En pain betyder at forbrugerne oplever uligevægt eller har uopfyldt behov

En pain kan opfattes på to måder:
• Negativ pain = et uopfyldt behov som SKAL opfyldes ”need to have” nødvendighedsvarer
• Positiv pain = et uopfyldt behov som KAN opfyldes ”Nice to have”  luksusvarer

Pains er en ”uligevægt” eller et uløst problem, som kan løses ved at få opfyldt et behov. Begrebet bruges meget i innovation. Der udvikles produkter til pains, der ikke kan løses i dag.

---

I de tilfælde, hvor forbrugeren udviser en høj involvering og oplever store forskelle mellem de enkelte mærker, vil købsadfærden være kompleks. Købet er et overvejelseskøb, og beslutningsprocessen er omfattende.

Den komplekse købsadfærd opstår typisk ved køb af bil, rejse og bolig, og alle faser i beslutningsprocessen gennemløbes.

Forbrugeren bruger megen tid på informationsindsamling og sammenligning af alternativer. Desuden har anbefaling fra andre ofte betydning for købets udfald.