IT i undervisningen Analyse | Dansk Opgave

Indledning
Computeren er kommet for at blive, det er indiskutabelt. Computeren har ikke mistet nytteværdi i takt med at uddannelsesniveauet stiger, tværtimod. Spørgsmålet er blot om, hvordan den bliver inkorporeret i undervisning. Jeg tror, at de studerendes udbytte af undervisningen, er afhængig af de metoder, underviseren tager i brug. Alle mennesker har en foretrukken læringsstil. Jeg lærer fx bedst ved eksludere alle udefra kommende lyde, og at læse og se stof. Læringsstile kan defineres i de metoder, vi bruger når vi skal tilegne os ny information, bearbejde den i hjernen, lagre den og bruge denne viden igen.

Uddrag
RUC-adjunkt Pelle Guldberg Hansen har indført et forbud mod computere, i sine forelæsninger på universitetet, da han mener at computeren, nedsætter de studerendes koncentration og forskyder deres fokus. Han fremsætter en påstand der gående på: ”Det er et ekstremt, massivt tab af læring, der foregår.” (s. 1, linje 3). Som rygdækning fortæller Pelle Guldberg Hansen om den feedback han får fra de studerende, efter han har forbudt brugen af computere i sin undervisning. ”De skriver ting som ’Jeg synes virkelig, det var provokerende, da du sagde det, men jeg håber ikke, du ændrer prak-sis. Det er det kursus, jeg har fået allermest ud af’” (s. 1, linje 11).

Pelle G. Hansen forklarer derudover, at han ingen videnskabelig data har på, hvor meget mangel der var på koncentration under sine forelæsninger, før reglen var aktuel. Han bruger sin egen autoritet og erfaring som lærer, til at understøtte sin påstand. Hans brug af appelformer ses også tydeligt her på side 1, linje 15-17: ”Adjunkten indførte den meget lidt ’nudgende’ regel for et par år siden af ren frustration. Når han underviser et auditorium fyldt med computere, kan han nemlig meget tydeligt mærke, at alt for mange ikke følger med.”
Fordi han lavede en regel, der tydeligvis skabte reaktioner og klager fra de studerende, tog han et valg som en leder, der var meget etospræget. Nu hvor han har fået positive evalueringer, ændrer appelformen sig til logos, fordi han taler til folks fornuft, med stærke hjemmeler og rygdækninger.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her