Glas og Kunst | Markedsføring | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Forklar hvilken rolle og hvilke opgaver Forbrugerombudsmanden har. Forbrugerombudsmanden hører under

2. Redegør for god skik-begrebet.

3. Giv et begrundet løsningsforslag af de forskellige markedsføringstiltag ved hjælp af juridisk metode.

- Dernæst anbragte de et stort skilt udenfor butikken, hvorpå der stod, at man ved køb af mindst to glasvaser af mærket Rosenbjerg fik to stearinlys og en pakke matchende servietter med i købet – gratis. Der stod, at vaserne kostede fra 235 kr. pr. stk. Én vase kostede 235 kr., mens alle øvrige vaser kostede fra 349 til 629 kr.

- Over en reol med forskellige krystalglas varer hængte Viola et skilt, hvorpå der stod: Eksklusive tjekkiske krystalvarer sælges superbilligt. Gør årets køb!!Varerne i reolen var dog enten reelt produceret i Malaysia og 2. sorterings varer fra Tjekkiet

- Butikken havde for nylig fået et sortiment af keramiske varer på hylderne. I en avis reklame stod: Køb 3 stk. økologisk keramik for i alt 300 kr. – førpris op til 150 kr. pr. stk

- På en hylde bagerst i butikken stod nogle store glas lamper. Af prismærket fremgik, at prisen var 2.000 kr., men da en kunde kom hen til kassen med en lampe, ville Rose have 2.500 kr. Kunden brokkede sig men fik at vide, at prisen skulle tillægges moms, da varerne stod på en hylde med varer, der var beregnet til virksomheders indkøb.

- I en reklame, der blev lavet som en plakat, der skulle hænges rundt omkring i byen, var en meget afklædt pige, der holdt en figur af en meget mørklødet dukke over en skraldespand, og der stod følgende tekst: Mener du, at de skal ud af landet, eller vil du redde lille sorte Sambo. Så kom og køb ham, inden det er for sent!

Uddrag
En forbrugerombudsmand er en, som skal sikre sig at erhvervsdrivende overholder en god erhvervsskik samt god markedsføringsskik.

(Loven om overholdelse af god markedsføringsskik og god erhvervs skik findes i §3 og 4). Det kan både være eget initiativ eller, hvis der er en borger som klager.

Hvis det er er borgere der kommer med en klage, så er forbrugerombudsmanden ikke forpligtet til at gøre noget ved alle klagerne.

Forbrugerombudsmandens opgave er at give et påbud/vejlede de erhvervsdrivende til en god markedsføringsskik og en god erhvervsskik.

Hvilket oftest sker ved en forhandling mellem forbrugerombudsmanden og en erhvervsdrivende eller en brancheorganisation.

En forbrugerombudsmand kan få en forhåndsbesked, som er når en virksomhed er i tvivl om lovligheden, hvis de virksomheder vil lave en markedsføringsaktivitet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu