Fritz Hansen Caseopgave | Afsætning

Indledning
Fritz Hansen møbler, er en eksklusiv anerkendt møbelproducent, der lancerer, promovere og distribuere deres produkter, på et bredt internationalt marked. Virksomheden blev etableret i 1872, af snedkeren Fritz Hansen, og er i dag et vækstskabende aktieselskab, ejet af Skandinavien holdning. Virksomheden er anerkendt for deres rene, danske klassiske design, som blandt andet kendetegner Arne Jacobsen Ægget og Piet Heinz Superellipsebord. Fritz Hansen lagde forgrunden til den, Danish Design-eksportbølge, der opstod i 1950’erne , og som forener sig med deres mission om, at, skabe et tidløst skulpturelt design.

Virksomheden fusionerede i 2015 med Danske Lightyears, som efterfølgende kom til at hedde, Fritz Hansen Lighting . Fritz Hansen Lighting udvikler og producere lamper af høj kvalitet i tæt samarbejde med nogle af verdens førende designere og arkitekturer, såvel som Fritz Hansen møbler gør. ”Fritz Hansen har en ambition om at blive en af verdens førende virksomheder inden for design og livsstil og med erhvervelsen af Lightyears, er vi tættere på dette mål” udtaler Jacob Holm adm. Direktør i Fritz Hansen.” Der vil i denne analyse af virksomhedens interne forhold, derfor tages udgangspunkt i om, Fritz Hansens, ambitioner og mål er blevet realiseret.

I virksomheden sås en stigning i omsætningen på 15 procent, fra år 2015 – 16, og forventede en yderligere stigning på 22,54% frem til 2018. Dette ville være en øget omsætning fra 581 millioner kroner, til 750 millioner kroner. Virksomheden forventede at nå deres ambitiøse mål, på baggrund af - fusioneringen, etablering af flere butikker, tættere samarbejde på det professionelle marked med internationale kunder, investering i produktudvikling, øget kontakt til deres kunder via de sociale medier og udvidelse af møbeltilbehørslinjen, Fritz Hansen Objekt. I regnskabsperioden 1. januar - 31. december 2018, sås der, at deres operationelle mål ikke var nået, i det at omsætningen i alt ”kun” lød på lidt over 619 millioner kroner.

Analysen vil derfor indeholde mulige årsager til, hvorfor virksomheden ikke levede op til det forventede resultat, med indsigt i deres værdikæde og de vækststrategier, som har været benyttet i den strategiske planlægning.

Indholdsfortegnelse
Introduktion 2
Analyse af værdikæden 2
Primære aktiviteter – upstream 2
Primære aktiviteter – downstream 3
Støtteaktiviteter 4
Konklusion af værdikæde analyse 5
Analyse af vækststrategier 6
Konklusion på SWOT-analyse og mulige vækststrategier 8
Litteraturliste 9

Uddrag
Infrastrukturen ses i Fritz Hansen som opdelt efter funktionerne, Supply Chain, indkøb, økonomi og salg/marketing. Virksomheden er i dag ejet af Skandinavisk Holding og har hovedkontor i Allerød. I 2012 flyttede Fritz Hansen deres produktion. I takt med, at over 50 procent af den samlede møbelindustri, også valgte at outsource deres produktion. De så mulighederne i den stigende import fra lavtlønslande, og valgte Polen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu