Caseopgave JYSK | Afsætning

Metodevalg:

Vi har valgt at lave en virksomhedskarakteristik af JYSK for at få en grundlæggende viden omkring JYSK. Hvordan det hele startede og hvor de gerne vil hen i fremtiden.

Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik……………………………………………………………………... 3

Konkurrence‐tragtmodellen til at identificere og prioritere konkurrenterne…………………. 4

Diskuter hvilken grad af præference der er på markedet……………………………………... 5

Konkurrentanalyse……………………………………………………………………………. 6

Konkurrenternes idé og målsætning…………………………………………………………... 7

Konkurrenternes strategier……………………………………………………………………. 7

Konkurrenternes anvendelse af ”De 4 P’er”……………………………………………….... 8

Konkurrenternes Strength and Weaknesses………………………………………………….. 10

Konkurrentreaktion………………………………………………………………………….. 11

Vurdering af Virksomhedens Konkurrencemæssige position……………………………….. 12

Brancheanalyse………………………………………………………………………………. 13

Kilder………………………………………………………………………………………… 16

Uddrag
Virksomheden; vi har valgt at arbejde med hedder JYSK og var oprindelig kaldet Jysk Sengetøjslager indtil 2001. Virksomheden er en international butikskæde med hovedkontor i Brabrand i udkanten af Aarhus. Ved grundlæggelsen var JYSK-butikkerne helt unikke, da de kombinerede sengetøj med øvrigt møblement i deres butikker. Med sine mere end 2.500 butikker, 22.000 medarbejdere på 50 lande og en årlig omsætning på over 24,97 milliarder kroner, er JYSK i dag en global virksomhed bygget op omkring 100% ejede butikker.

JYSK er en handelsvirksomhed, da de har en kæde af butikker, hvor de køber fælles ind til samtlige butikker omkring sig. For at være mere specifik er JYSK en detailvirksomhed, da deres produkter bliver distribueret ud til butikkerne der hører under dem. Lars larsen får også produceret nogle ting til JYSK, hvilket også gør at den har nogle produktionsvirksomheder, men den er hovedsagelig en detailvirksomhed. Deres nettoomsætning i 2018: 4.062.389.000 kr. og i forhold til 2017 hvor den var på 3.887.000.000 kr. kan vi se, at JYSKs nettoomsætning er steget med 175.389.000 kr.

JYSKs idé er at være billige og at have den traditionelle skandinaviske design. Deres mission er at have fantastiske skandinaviske muligheder til alle sammen der gerne vil have ting inden for søvn og bolig. JYSK vision er at være kundernes første valg, at være arbejdernes førstevalg inden for detail, og at være verdens mest udspredte og indtjenende butikskæde. JYSK kernekompetence er; at være billige og kundevenlige for alle der gerne vil handle i deres butikker.

Lars Larsen har kørt virksomheden som han altid har gjort, han er en ældre og halv charmerende fyr, han fremstår meget som en slags “folkets mand” og JYSK ville helt klart ikke være det samme uden Lars Larsen, udover det så er de også et billigt alternativ til fx INGVARD CHRISTENSEN og har en bedre kvalitet end IKEA. så de har en god mellemgrund. Stole, sofaer, kontorartikler, nips naps, senge og badartikler osv, dette er nogle af de produkter JYSK har i sine butikker rundt i landet. De har alt inden for bolig - soveværelse - badeværelse - kontor - stue - spisestue - opbevaring - gardiner - have - indretning.

---

JYSK har ikke særlig meget konkurrence, da de har opkøbt virksomhederne ILVA og Idemøbler, de eneste konkurrenter de har er; butikker så som INGVARD CHRISTENSEN, Bilka, Bo Bedre og IKEA, da de har lidt af de samme ambitioner som JYSK.

De har dog ikke den største konkurrence, og da der ikke er så mange IKEA-butikker i Danmark, bliver der ikke lagt så meget mærke til dem, da fx. folk her i Esbjerg ikke gider køre hele vejen til Aarhus eller Odense for at hente deres møbler. Derimod når der åbner en IKEA i Esbjerg kommer den til at fylde en del i boligindretning markedet og den tager en del kunder fra både INGVARD CHRISTENSEN og JYSK.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her