Erasmus Montanus | Analyse og fortolkning

Indledning
Jeg vil i denne opgave lave en analyse og fortolkning af komedien Erasmus Montanus, som er skrevet af Ludvig Holberg i 1723. Stykket handler om den unge Rasmus Berg, som vender hjem efter at have studeret Latin i København. Rasmus Berg har skiftet navn til Erasmus Montanus, som han har taget til sig under sit ophold i Købenavn.

Montanus er lærd og føler sig bedre og klogere end alle andre i landsbyen, hvilket tit kommer til udtryk igennem hele stykket, men hvad vil det egentlig sige at være lærd? og hvilke definitioner er der på dette?

Komedien består af i alt 5 akter, og er det man kalder et lukket drama, da den rummer en logisk opbygning og er inddelt i akter.

Første side i bogen er en slags indledning, hvor man får alle personerne, som fremtræder i komedien, præsenteret. Jeg vil i min opgave komme ind på den generelle konflikt, nogle høflighedsprincipper, kort om syllogismer, opfattelsen af lærdommen og moralen og til sidst en perspektivering samt konklusion.

Uddrag
København og var meget lærd. I stedet for at blive bonde som hans far og bror var blevet, valgte han at bryde mønsteret og gik sin egen vej. Oplysningstiden gik ud på, at man begyndte at tænke større og sætte spørgsmålstegn til ting. Det kommer til udtryk i dette stykke, da Montanus spekulerer over formen på jorden.

Han mener at jorden er rund, mens resten af landsbyen mener at det er vrøvl, fordi jorden altid er blevet set som flad.

Selvom Montanus i dette stykke har ret i sin påstand, så får de andre i landsbyen ham til at give sig og sige at den er flad i stedet, for ellers ville det have store konsekvenser for Montanus. Han kan altså ikke få lov at have sine egne meninger, selvom det er ham der har ret.

Ludvig Holberg tager i komedien meget fat i opfattelsen af at være lærd. Han opstiller igennem stykket, hvilke forskellige opfattelser af lærdom der findes. I sidste ende er det ikke en fordel at prale om, hvor lærd og bedrevidende man er end andre.

I stedet bør man være mere beskeden med sin lærdom, da det ikke gavner at være højtråbende omkring det, det kan nemlig i stedet få dem omkring dig, til at se ned på dig.

I stykket kommer Montanus i problemer, da han taler højt om sig selv og derfor kommer i konflikt med flere af landsbyens beboere. Man bør være beskeden omkring sin lærdom ligegyldig, hvor klog man så end er.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her