Indholdsfortegnelse
Forretningsmodel (Business Model Canvas
Swot
Kritiske succesfaktorer
Udfordring 1
- Markedsføring på B2C
- Løsningsforslag 1
- Løsningsforslag 2
Udfordring 2
- Udvide sortiment
- Løsningsforslag 1
- Løsningsforslag 2
Metodeovervejelser
Kildeliste
Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter
Uddrag
Der er ingen direkte konkurrent til Egetæpper, da de er de førende på markedet. Hvis, at man skulle finde konkurrenter
i Danmark, men hvis at man skulle finde nogle herhjemme så ville forretninger som Jysk og ikea, være ideelle, men folk prioritere kvaliteten frem for de billige vare, som ikea og jysk har.
Deres typiske kundekreds, er primært ældre mennesker, som har en sund og rask økonomi, som værdsætter den kvalitet, som egetæpper producere.
Egetæpper har en kæmpe markedsfordel, da de har egen transport, og kan levere deres produkter gennem virksomhedens egne transportmidler.
Egetæpper er rigtig gode til, at promovere dem selv gennem sociale medier, og magasiner. De rammer 2 forskellige målgrupper ved, at benytte sig af de to hovedformer for branding.
Gennem sociale medier, rammer de den “yngre” generation af selvstændige kunder, som har egen virksomhed, eller som er chef i et stort selskab.
Gennem magasiner, og blade er det oftest den ældre generation, som sidder og læser bolig magasinet f.eks, og det giver super god mening, da man på den måde rammer flest mulige potentielle købere af deres produkt.
---
Markedsføring på B2C
Første udfordring har vi valgt at tage udgangspunkt i markedsføring. De er ikke helt med på trenden når det kommer til markedsføringen på B2C markedet, da deres boligsalg på B2C er faldet med 20% fra 2010 til 2017.
På B2C markedet bruger de ofte blogs, blade og deres egne sociale medier til at markedsfører med. En af deres mål er at ramme en yngre målgruppe.
Ved hjælp af noget tilpasning på markedsføringen, vil de få nemmere ved at ramme den eftertragtet målgruppe
Løsningsforslag 1 - Tv-reklamer
Løsningsforslaget er at de skal lave en tv-reklame. Størstedelen af deres indkomst, kommer fra kunder på B2B markedet.
De kunne derfor godt tænke sig at komme ud til nogle flere kunder på B2C. Den målgruppe de prøver at gå efter på B2C markedet, er en middel kvinde på 30-40 år som har fået nogle børn, søger noget hygge, sikkerhed og gode oplevelser for ens børn.
Den anden forbruger, er de personer der bruger mange penge på ens hjem, og undersøger hvor deres produkter kommer fra og hvad de gør.
Konsekvens 1 - Daglig 20 sekunders tv-reklame
Egetæppers tv-reklame på TV2, betyder de skal købe en års kampagne, hvor reklamen kommer til at vare 20 sekunder, bliver sendt i tidsrummet 18 til 23, bliver vist en gang om dagen i et helt år.
Det ville have en samlet pris på 630.000. Tv-reklamerne, skal handle om deres virksomhed, hvilke butikker tæpperne forhandles i og vigtigst af alt, omkring alle de produkter de har og at de går op i bæredygtighed.
Vi mener at de har råd til at bruge 630.000 kr. på reklamerne, da deres overskud i 2019 var på 52 millioner og deres LG er på 119%. Vi har beregnet DB pr. enhed til 38 af str 4x4.
Vi har efterfølgende beregnet reklamenulpunkt, som viser at virksomheden ca. skal sælge 16.579 enheder. Kommunikation Målet for denne virksomhed er informations mål, da de gerne vil opbygge et image for virksomheden, men også for deres produkter.
Konsekvens 2 - Fremvise produktet på bedst mulige måde
En vigtig ting er også at de fremviser egetæpper til kunderne på bedst mulig måde.
De fleste danskere fra omkring 25-30 år og op, sidder ofte ved fjernsynet mellem kl 18 og 23, hvor de ofte er trætte efter en lang arbejdsdag.
Så for at være sikre i at fange deres opmærksomhed gennem reklamen, skal de have en vertikal opinionsleder der får fremvist deres produkter på bedst vis.
Den vertikale opinionsleder, vil derefter skulle have en løn for at lave det såkaldte skuespiller arbejde. Vi går ud fra de laver 4 reklamer som kan skiftes til at kører i tv´et.
Skriv et svar