Erhvervscase | Egetæpper EC

Egetæpper ligger lige nu som et af de førende virksomheder når det angår design, udvikle og producere unikke tæpper i høj kvalitet men også med et miljø bevidst hensigt.
Virksomheden blev grundlagt i 1938, Egetæpper har fulgt med udviklingen i teknologien i Branchen som gør de kan levere tæpper med et helt bestemt design men også have branchens korteste leveringstid.

Egetæpper tager CSR meget seriøst, de ønsker at blive den virksomhed i verden hvis CSR er bedst. De har formået at blive det bedste virksomhed i Danmark i forhold til CSR.

Direktører Svend Aage Færch Nielsen og John Vestergaard
Egetæpper har hele 7 datterselskaber, der ligger i forskellige lande i Europa

Indholdsfortegnelse
Hvem er Egetæpper? 3
Metodevalg 3
Udfordringer 4
Kritiske succesfaktorer 5
Handlingsforslag 6
Bilag 7
Omverdensmodellen 7
Den afhængige omverden 7
Den uafhængige omverden 7
Pestel analyse 9
Rentabilitetsanalyse 10
Værdikæde analyse 12
Porters five forces 13
SWOT-Analyse 14
TOWS-Matrix 15

Uddrag
Kunder:
Egetæpper producere design og kvalitetsbevidste produkter med fokus på miljøet, dette gør også at deres tæpper ligger i en højere prisklasse end andre mærker. Selvom de har et bredt sortiment, og deres priser varierer meget i mellem hvilken designs man ønsker. De billigste tæpper ligger stadig over konkurrenternes priser.

Dette viser at Egetæpper fokusere på kunder der er i overklassen eller middelklassen, overklassen fordi de har råd til disse kvalitets bevidste tæpper. Middelklassen har også mulighed for at købe deres produkter, dette er dog mere et overvejelseskøb eller et ønske om at købe noget kvalitet som holder i lang tid.
Deres fokus på miljøet gør også at kunder gerne vil bruge lidt flere penge på deres produkter, da de ved at deres CSR er god og det er blevet lavet under gode forhold.

Leverandører:
Egetæpper differentiere sig på deres gode kvalitet og deres specielle designs, dette er muligt da de fokusere meget på at have mange leverandører der kan levere deres produkter til Egetæpper. Deres maskiner og garn leverandører kommer igennem nogle forskellige teste, så Egetæpper kan se hvordan deres maskiner vil kunne fungere på en normal produktions dag.

Garnet bliver også testet men med denne test har Egetæpper fokus på kvaliteten, og om de lever op til deres nuværende produkter. Dette gør at de har en utrolig stor mulighed for at få den rette kvalitet til den rigtige pris.

Egetæpper har en relativ høj forhandlingsstyrke overfor deres leverandør, eftersom de har så mange forskellige leverandør kan de kræve mere fra deres leverandør da de altid vil kunne finde en anden som kan levere produktet hurtigere eller billigere. Dog er deres leverandør ikke særlig trofaste, eftersom de ikke kun har en aftale med en leverandør inden for hver produkt de har brug for.

Konkurrenter:
Egetæpper er en Nichevirksomhed som udgør knap 5% i forhold til hele verden. Der er 5 store spillere inden for tæpper og fliser, 4 af dem ligger i U.S.A som både producere i USA men også Asien og nogle af dem også i Europa. Dog ønsker Egetæpper ikke at være markedsledere eller markedsudfordre, de ønsker at differencere sig på deres unikke produkter og kvaliteten.

Derfor har Egetæpper ikke pt nogen konkurrenter som rammer dem angående kvaliteten eller designet, dog skal de blive ved med at forbedre deres teknologi og blive ved med at have de gode leveringstider.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!