Discount | Branchen | Analyse

Indledning
Med udgangspunkt i brancheanalyse modellen Porters five forces- model, vil vi lave en analyse af dagligvarebranchen for discountbutikker i Danmark. Vi vil analysere konkurrenterne i branchen, nye indtrængere, substituerende produkter, leverandører og kunderne. Til sidst vil vi komme med en samlede konklusion på vores analyse.

Indholdsfortegnelse
Indledning
Analyse af forcen ‘Konkurrenter i branchen’
Analyse af forcen ’Nye indtrængere’/’Nye udbydere’
Analyse af forcen ’Leverandører’
Analyse af forcen ’Substituerende produkter’
Analyse af forcen ’Kunder’
Konklusion

Uddrag
Analyse af forcen ’Nye indtrængere’/’Nye udbydere’
Dagligvarebranchen er en meget stabil branche der har etableret sig over en længere årrække, kunderne har fået deres præferencer når det kommer til denne branche hvilket giver de nuværende, stordriftsfordele og en stabil forretning, når det kommer til nye virksomheder der vil ind på markedet er der store indgangsbarrier.

Det betyder ikke at det er umuligt der er nemlig flere eksempler på discountbutikker der er lykkedes så som Rema 1000, Lidl og Aldi, de har dog alle sammen til fælles at de er udenlandske discountbutikker der har udvidet sig til det danske markedet dette vil altså sige, at man har størst chance for at kunne etablere sig hvis man allerede er en stabil forretning i et andet land med de rigtige fødevarer solgt i de danske butikker økologiske


Analyse af forcen ’Leverandører’
Når det kommer til leverandørerne i discountbranchen, har de en forholdsvis stor forhandlingsstyrke. Da discountbutikkerne skal udbyde specifikke produkter som er populære ved forbrugeren, er der især stor forhandlingsstyrke ved de leverandøre der producerer vare til det heterogene marked da der her automatisk er højere præference ved forbrugeren.

Hvilket giver leverandøren muligheden for at ændre på prisen af produktet eller evt. pålægge leveringsbetingelser.

Hvis vi skal kigge på et specifikt eksempel hvor leverandøren har lav forhandlingsstyrke, kan man kigge på private label produkter da discountbutikkerne er begyndt at benytte sig mere af dette.

Leverandøren har derfor ikke en særlig stor magt til at kunne hæve prisen eller påføre visse betingelser hvis det er uenigheder, da discountbutikkerne hurtigt kan skifte leverandører hvis de ikke føler producenten lever op til det som de ønsker.

Der er helt sikkert en anden producent der gerne vil producere discountbutikkernes private label produkter, så i dette eksempel har leverandørerne ikke en særlig stor forhandlingsstyrke.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu