Coca Cola branchen | Analyse af konkurrencesituationen

Indholdsfortegnelse
Identificering af konkurrenterne:
konkurrenceform:
De konkurrencemæssige positioner:
brancheanalyse:
Slutkundernes forhandlingsstyrke:
Mellemhandlernes forhandlingsstyrke:
Konkurrence fra substituerende produkter:
Den relative pris på de substituerende produkter:
Skifteomkostninger ved at substituere det pågældende produkt med et andet:
Tilgang af nye produkter og nye teknologier:
Leverandørens forhandlingsstyrke
Der er vanskelig at substituere
Truslen for nye udbydere
Image
Patenter
Kapitalkrav
Teknologiske krav
Konkurrencesituationen i branchen
Vækstpotentiale på markedet
Innovationsevne
Priskonkurrence
Produktionskapacitet og finansielle ressourcer
Mærkevare Profiler
Konklusion

Uddrag
Selvom man nok først tænker på Coca Cola når man hører cola, så er det faktisk en branche med flere konkurrenter end man skulle tro.

Hvis man kigger på skydeskivemodellen vil de produkter med samme målgruppe vil det være især pepsi der er den største konkurrent men de har også en masse mindre konkurrenter som f.eks. Jolly cola, Harboe cola og freeway cola som de også vil have fokus på i forhold til forskellige målgrupper.

Det kan f.eks. folk der køber de billigere cola mærker i stedet for Coca Cola fordi de tænker mere på prisen end produktet og produktets image og de kunder vil Coca Cola også have så derfor er det vigtigt at holde øje med alle deres konkurrenter, det kan også være at der er en bestemt konkurrent der sælger rigtig godt i f.eks. Asien og så bliver Coca Cola nødt til at tænke over de 4 p’er for at se, hvordan de kan overgå den anden cola producent.

I kategorien “samme produktkategori vi det først og fremmest være andre slags sodavand som f.eks. Faxe Kondi, Fanta, Sprite ect. men også generelt læskedrikke det vil sige de også skal holde øje med f.eks. juiceproducenter som ville kunne stjæle Coca Colas kunder hvis der er en sundhedsbølge og det går op for mange er Coca Colas kunder at cola ikke er det sundeste og de beslutter at lægge deres livsstil om.

Den næste kategori er kategorien “samme basale behov” som i det her tilfælde er at få væske fordi det er noget vi har brug for, for at overleve. så med det taget i betragtning konkurrerer Coca Cola med alt slags drikkeligt væske så også almindeligt postevand og kildevand.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!