Digital dannelse er en anomali | Analyse – Lone Nørgaard

Indledning
”Digital dannelse” er udtryk der bliver mere og mere anvendeligt i den offentlige debat. Det er dog et problem, da der i dette udtryk findes et ret klart modsætningspar mellem disse to ord.

Det mener Lone Nørgaard i hvert fald, som er lektor og samfundsdebattør, og har skrevet debatindlægget, ”Digital dannelse er en anomali.”

På den ene side, så har vi aldrig haft så nemt ved at tilgå ny viden som vi har nu. Internettet er et uendeligt sted, hvor kun fantasien sætter grænser, og hvor du kan lære dig selv hvad som helst.

Uddrag
I et andet uddrag fra debatindlægget siger hun følgende,
” Sand oplysning og viden kommer kun via fordybelse og introspektion.”.

Igen så har Lone Nørgaard fat i noget af det rigtige. Vi har flere gange set eksempler på, hvor let misinformation spredes på nettet.

Den konstante søgen efter viden, og manglende sans for kildekritik, har medført en gråzone mellem hvad der er fakta og hvad der er fiktion. Dette er et problem for samfundet.

Et problem som internettet i høj grad har bragt med sig, og et problem man kunne udrydde, hvis man selv tog sig tiden, og virkeligt fordybede sig i det materiale man sad med, samtidigt med man spurgte sig selv om, om det man nu læser, er korrekt.

Dog er Lone Nørgaard tone igennem hele sit debatindlæg kun præget af de negative aspekter, som internettet bringer med sig.

Og den manglende objektivitet er med til, at debatindlægget bliver opfattet mere som et surt opstød, end som noget man rent faktisk burde lytte til og lære af. For i bund og grund, så har Lone Nørgaard ret i en stor del af det hun siger.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu