Indholdsfortegnelse
Porters Five Forces
- Rivaliseringen i branchen
- Leverandører
- Kunder
- Potentielle indtrængere
- Substituerende produkter

Makroøkonomiske forhold
- Konjunkturer
- Arbejdsløshed
- Renteniveau
- Valutaforhold

Uddrag
Rivaliseringen i branchen
Det danske chips marked forhandler chips til kæder som Coop, som sælger til forbrugeren. Branchen omfatter bl.a. Kims, Pringles, Gestus, Taffel, Lays mm.

Branchen er præget af, at alle udbydere vil stjæle markedsandele hos konkurrenterne, ved eksempelvis at lancerer nye chips, eller ved at lancerer chips, som minder om dem, som konkurrenterne har haft succes med.

På chips markedet vil det være væsentligt at differentiere sig fra konkurrenterne, og dermed skabe præferencer hos forbrugeren.

Kims chips differentierer sig fra konkurrenterne, ved at producere chips i andre smage, forme og kvalitet.

Derudover differentierer Kims chips sig med emballagen, og deres lanceringer som “dobbelt krydret” og “all in”, herunder chips som har smag af cheeseburger og “epic beef”.

Kims har på denne måde en højere avance, med en god indtjening, i forhold til de billige chips mærker, som generelt konkurrerer på prisparameteren

hvor produkterne er relativt homogene med lav differentiering. På det danske chips marked fører mange næsten daglig priskrig - den interne rivalisering må betegnes som værende hård.

Leverandører
Leverandørerne i chips branchen er kartofler. Vi mener ikke at der er stor forskel på kartofler, det er altså et meget homogent produkt.

Det vil sige at den enkelte leverandør ikke har et unikt produkt, og leverandøren vil derfor have en svag forhandlingsstyrke.

Kims har også en stor fordel, fordi de er så stort et mærke. Det er en fordel, fordi det gør at de bliver en attraktiv kunde for leverandøren, fordi de af den grund kommer til at købe meget.