Indledning
Avisartikler og nyhedsstof er et centrale elementer i et demokratisk samfund, og det er også typiske teksttyper til eksamen i dansk.

Her vil det ofte være en betingelse for en god besvarelse, at man har en sikker fornemmelse for avisen som genre og de enkelte avisers dna og målgrupper.

Indholdsfortegnelse
Generelt om avisernes læsere
Politiske placeringer
Segmenter (Husk at det er stereotyper)
- PS:
De landsdækkende omnibusaviser
- Politiken:
- Berlingske:
- Jyllands-Posten:
Tabloidaviserne
- Ekstra Bladet:
- BT:
Den akademiske nicheavis
- Information:
- Weekendavisen:
Business-nicheavisen
- Børsen:
Den lokale eller regionale omnibusavis
- Fyens Stiftstidende:
Netavisen
- Zetland:

Uddrag
Skal man arbejde med modtagere og målgrupper kan det være en god idé at inddrage sin viden om segmentering. En klassisk model er her Minerva-modellen, der opererer med 5 grundlæggende segmenter:

1. Blå (fordelingspolitisk højre + værdipolitisk venstre/centrum): den moderne/centrumorienterede materialist, der opbygger fortællingen om sig selv gennem de eksklusive ting, han omgiver sig med.

Lang uddannelse, karriere i den private sektor, flot kone, lækker bil og bolig i den eksklusive forstad til en af de store byer.

2. Grøn (fordelingspolitisk venstre + værdipolitisk venstre): den moderne idealist, der opbygger fortællingen om sig selv gennem de moralsk rigtige og miljømæssigt bæredygtige valg, hun træffer.

Lang uddannelse, karriere i den offentlige eller kreative sektor, donerer penge til et hav af gode formål i hele verden, er bosat i et af de pæne bykvarterer og har køleskabet fyldt op med økologiske varer fra Aarstiderne.