Indholdsfortegnelse
Eksamensopgave om Bone’s
- Karakteriser kort Bone’s målgrupper
- Analyser Bone’s interne forhold
- Produktudvikling
- Markedsføring
- Salg
- Produktionen
- Delkonklusion
- Analyser konkurrencesituationen i restaurationsbranchen med udgangspunkt i Bone’s
- Markedsandele
- Konkurrencetragtmodellen

Konkurrencemæssige positioner
- Markedsleder
- Markedsudfordre
- Markedsfølger
- Markedsnicher
- Brancheanalysemodel – Porters five forces
- Konkurrenter og nye indtrængere
- Substituerende produkter
- Leverandørens forhandlingsstyrke
- Kundernes forhandlingsstyrke
- Delkonklusion
- Vurder Bone’s positionering

Uddrag
Bone’s har både en målgruppe til deres take away, men også til deres restaurantbesøgende kunder.

Take away målgruppen bliver beskrevet i bilag (Bone’s take away) hvor der bl.a. står ”Bone’s udarbejder løbende kampagner målrettet take away-kunderne, der blandt andet er den travle børnefamilie, der ønsker at tage aftensmaden med hjem og dermed undgå at bruge for megen tid i køkkenet.”

Målgruppen for de restaurantbesøgende kunder, er stadig børnefamilier, men med mere overskud til at spise ude. Her prøver Bone’s at ramme familien hele vejen rundt.

Som skrevet i bilag (”Vi spiser ude...”) ”Bone’s er bevidst om, at deres menukort overvejende består af ”far-mad”, der ligesom det klassiske fastfood presses af det stigende fokus på sundhed.

---

Da Gmid ikke virker måtte jeg give mit eget realistiske bud på hvorfor Bone’s kan være en markedsleder inden for restaurationsbranchen.

Kigger vi på de bilag (Restaurationsbranchen) der er blevet udleveret, ser vi at branchens omsætning i 2016 udgjorde ca. 41,9 mia. kr. Vi ved også på baggrund af bilag (Bone’s), at Bone’s i 2016 havde en omsætning på 300 mio. kr.

For at finde ud af hvor stor en procentdel Bone’s omsætning udgør af hele branchen, dividere vi Bone’s omsætning med branchens, og ganger med 100 = 0,7%

Det vil sige at Bone’s udgør hele 1,4% af dem samlede omsætning for hele restaurationsbranchen i Danmark.

Det svare bl.a. også til, at hvis alle restauranter i Danmark skulle udgøre præcis dem samme omsætning som Bone’s (altså have lige så meget i markedsandel/markedsværdi), måtte der kun være ca. 142 restauranter i Danmark.

Heldigvis er der i dag (ifølge Horesta.dk) 17.402 forskellige spisesteder landet rundt . Så hvis Bone’s udgør 0,7% af alle 17.402 spisesteders omsætning til sammen, vil jeg antage det som at være en klar markedsleder.