Barndommens betydning 5 | Psykologiens Veje | Psykologi

Separation og tilknytningsforstyrrrelse – Psykologiens Veje s. 117-124

Indholdsfortegnelse
Separation
1. Børn der adskilles fra deres forældre ved f.eks. hospitalsindlæggelser gennemgår tre faser af såkaldte
2. Hvordan påvirkes børnene på henholdsvis kort og langt sigt af midlertidige separationer?

Spædbarnsdepression og hospitalisme
3. Hvilke symptomer kendetegner børn med spædbarnsdepression og hvordan er det udviklet?
4. Rene Spitz konstaterede at kun børn med en god mor/barn-relation udviklede spædbarnsdepression. Hvad var hans forklaring på det?
5. Overvej hvorfor børn der har en utryg tilknytning ikke udvikler spædbarnsdepression. Diskuter og kritiser Spitzs påstand om at det er sværere at miste et godt end et dårlig kærlighedsobjekt.
6. Hvad kan man gøre for at hjælpe børn med spædbarnsdepression?
7. Hvilke symptomer kendetegner børn med hospitalisme og hvordan opstår lidelsen?
8. Hvad er de væsentligste forskelle på hospitalisme og spædbarnsdepression?

Uddrag
Protest: Protesterer, oprevet, græder og leder efter forældre

Fortvivlelse: Efter nogle dage går barnet over i en fase af fortvivlelse, hvor det fortsat er ulykkeligt, men mere apatisk og med ringe interesse for omgivelserne.

Emotionel frakobling: Efter yderligere nogle dage eller uger begynder barnet at interessere sig mere for omgivelserne, og det synes tilsyneladende at "falde til". Det bliver ikke længere så ked af det, og vil heller ikke med hjem, når forældrene kommer på besøg. Tværtimod virker det ikke særlig interesseret i deres besøg, men ser nu ud til at knytte sig til andre. Man tolker ofte denne fase som en fornægtelsesfase, hvor barnet for at beskytte sig selv forsøger at lægge afstand til savnet.

---

Tilstanden var kendetegnet ved en standsning af udviklingen, derefter satte en selvstimulerende adfærd ind med stereotype hoved-, krops- eller fingerbevægelser, manglende øjenkoordination, og børnene trak sig efterhånden bort fra omgivelserne og blev tiltagende mere passive i deres adfærd.

I næste stadium opstod en øget modtagelighed for infektioner, og hvis tilstanden fortsatte ind i 2. leveår øgedes dødeligheden voldsomt.

Det opstår, hvis man er vokset op i stimuli-fattige institutionsmiljøer uden mulighed for kontakt med faste og stabile omsorgspersoner.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her