Bang & Olufsen | Afsætning

Opgavebeskrivelse
1. Beskrive B&Os strategiændring:
2. Analysere strategien
3. Vurder fordele og ulemper ved strategien med henblik på at vurdere om der er tale om en hensigtsmæssig strategiændring.

Indledning
Bang & Olufsen forventer at hente væksten fra et nyt, yngre segment gennem den i B&O-sammenhæng billige Play-serie. Derudover vil B&O åbne flere butikker i vækstlande som f.eks. Kina og Rusland, da marked for luksus produkter er meget usikkert på det Europæiske marked.

Man håber på at kunne åbne flere butikker i Asien og Nordamerika, end der bliver lukket i Europa. Jeg vil ved hjælp, at modeller og teorier gøre rede for den nye strategi, hvorefter jeg vil analysere og vurdere den.

Uddrag
Ud fra min redegørende og analyserende del, vil jeg nu vurdere fordele og ulemper for den nye strategi.

B&O har gennem sin levetid lanceret produkter til en relativ høj salgspris, som primær har henvendt sig til en snæver målgruppe, hvor pris kvalitet og prestige har været væsentlig parameter. På grund af finanskrisen er denne lille målgruppe ramt hårdt. Hvilket gør B&O’s markedsstrategi følsom.

Med det nye strategi vil deres segmenter blive bredere og de vil få en større målgruppe. Strategien de har taget i brug for at intensivere deres vækst, vil være en fordel i og med de potentielle får flere kunder.

De vil gøre deres målgruppe breder pga. af et lavpris produkt som henvender sig til et breder segment, samt de har identificeret nye markeder i Asien, Rusland og Nord Amerika hvor de ikke tidligere har været repræsenteret, disse lande er vækst lande hvilket gør at indkomsten pr. husstand hæves så deres købekræft bliver større.

Det vil gøre at de har råd til B&O’s dyre produkter. Hvis vi tager udgang i SWOT-analysen, er der en række stærke sider og muligheder for virksomhedens gamle sortiment og den nye play-serie. En ulemper jeg vil lægger vægt på er, gamle kunder. Deres gamle kunder kan skifte deres syn på B&O som brand, da de har købt det fordi det er så eksklusivt og ikke alle kunne få B&O produkter, nu bliver B&O pludselig tilgængelig for folk med en lavere indkomst, og dette kan tage det luksuriøse af det brand, som B&O har opbygget.

De bliver derfor nød til at bevare det luksuriøst, for ikke at miste gamle kunder. Jeg mener ikke at denne play-serie vil ødelægge B&O’s brand, tværtimod tror jeg det vil hjælpe deres vækst igennem Finans krisen. Men dog mener jeg at de ikke skal producere for mange af disse ’’lavpris’’ serier for det kan kommer til at gå ud over det eksklusive mærke og virksomheden generelt.

Få adgang til hele opgaven

Upload en opgave og få adgang til denne opgave

Hvor brugbar var denne opgave?

Klik på stjernerne for at bedømme opgaven!

Gennemsnitlig bedømmelse / 5. Antal anmeldelser

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!