Indholdsfortegnelse
Beskrivelse af virksomheden: 2
Beskrivelse af B&O’s kernekompetence: 3
Beskrivelse af B&O’s konkurrenceevne: 3
Analyse af værdikæden: 5
Produktudvikling 5
Produktion 5
Marketing 5
Salg og service 5
Margin 6
Opstilling af SW over den nuværende situation: 7
Stærke sider 7
Svage sider 8
Præsentation af forretningsmodel (Business Model Canvas) 9
Markedstilbud 9
Kundeperspektiv 9
Kundesegmenter 9
Kunderelationer 9
Distributionskanaler - Fejl! Der er ikke defineret et bogmærke.
Aktivitetsperspektiv 9
Samarbejdspartnere 9
Nøgleaktiviteter 10
Nøgleresurser 10
Omkostninger og indtægter 10

Uddrag
Bang og Olufsen, også kendt som B&O, er en dansk etableret virksomhed med hovedsæde i Struer. B&O er en virksomhed der både designer, udvikler og markedsfører et kæmpe udvalg af high-end produkter, det vil sige produkter til den høje samfundsklasse, her i blandt musiksystemer, højtalere og fjernsynsapparater.

B&O er således derfor en produktionsvirksomhed i det de selv designer, producere og udvikler deres produkter på deres fabrikker i Europa. Branchen de beskæftiger sig med er derfor elektronik.

B&O’s produktsortiment består helt specifikt af trådløse højtalersystemer, TV, Højtalere, bærbare bluetooth- højtalere, lydsystemer, hovedtelefoner samt apps og forskelligt tilbehør som f.eks. Bluetooth fjernbetjeninger og enheder til styring af musikanlæg.

I dag består deres forretning af de 2 mærker Bang & Olufsen, som er deres kerneområde og B&O Play, som er et mærke de har lanceret til den unge generation. B&O er kendt for deres nytænkende måde at bruge den nye teknologi på, hvor de er eksperter i at kunne kombinere teknologien med stilfuldt og gennemført design, god kvalitet og brugervenlighed der virkelig kan mærkes.

Virksomheden har i dag over 2000 medarbejdere på verdensplan, hvor ca. 600 af dem er ansat på hovedkvarteret i Struer. 2Bang & Olufsen er et aktieselskab, hvilket betyder at ejerne i Bang & Olufsen er aktionærer, som kun hæfter for deres egen del af aktierne (aktiekapitalen).

Selvom B&O er en produktionsvirksomhed opererer de stadig primært på B2C markedet, altså business to consumer, da de har en masse forretninger som B&O driver rundt omkring i Europa, netop de såkaldte B1 forretninger og shop-in-shops.

Men B&O opererer også en lille del af deres forretning på B2B markedet, nemlig fordi de også handler med virksomheder der opkøber deres produkter og sælger det videre til deres egen slutforbruger, som f.eks. Elgiganten eller Power som er dem vi kender bedst til her hjemme.

De har også samarbejder med nogle af de førende bilproducenter, som f.eks. Audi, Mercedes-Benz og Aston Martin, hvor de levere lydsystemer.

B&O befinder sig i dag på en del markeder rundt i verden. Men det marked de ligesom er størst på er helt klart rundt i Europa, hvor størstedelen af deres forretninger i dag ligger. Dog står deres forretning dog ret stille i Europa. Udover det har de også slået hul igennem salgskanaler i Nordamerika og Asien, som er 2 gigantiske markeder som også er 2 meget stigende markeder for B&O.

De vil i fremtiden satse mere på tredjepartsforretningerne da de har set efter de har indtaget nye markeder at det er med til at øge salget. B&O har ca. 450 egne butikker rundt omkring i verden hvor de af tredjepartsforretninger er helt oppe på omkring 6400. Af dem har de alene i Kina omkring 1146 tredjepartsforretninger.

Bang & Olufsens målgruppe er uden tvivl de velhavende folk, da deres produkter først og fremmest har enormt høje salgspriser, samt mennesker som går rigtig meget op i at produkterne er helt unikke på designdelen og kvaliteten er helt i top.

Man kan vel egentlig godt sige at deres målgruppe også er folk der går op i at det er (high-end), altså at det man får er fra et dyrt og luksuriøst mærke.