Økonomisk grundforløb 2018 – case til del 2 | Afsætning

Opgavebeskrivelse
Hvordan påvirker økonomiske kriser vores forbrug? (Spørgsmål 1-4)
Danskernes forbrug, inden for bestemte kategorier fra år 2006 og frem til 2016
Opg 1


Opg 2
Købsadfærd ved køb af mobiltelefon (Spørgsmål 5-10)
5) Hvor mange mobiltelefoner blev der solgt i Danmark i 2017?
Hvordan har udviklingen i antallet af solgte mobiltelefoner været siden 2008?
Hvilke mærker sælges?
Hvilke mærker har den største markedsandel?
Hvilke væsentlige ændringer er der sket i markedsandelene fra 2012 til 2017 (til at undersøge dette kan du bruge Euromonitor)

Indkomst og skat (Spørgsmål 11-14)

Uddrag
6) Vi har valgt at tage udgangspunkt i mobil mærket Iphone. Apple fokusere rigtigt meget på at deres forbrugere har mange forskellige apple produkter. Målgruppen er de folk som er inde i apple-universet. Mere unge mennesker end ældre, da apple også tit kan være prestige for nogle. I Danmark havde apple en markedsandel på 44,4% i 2017. Apple reklamerer tit med billeder, steder som biograf, busstoppesteder men også på ens egen telefon kan det poppe op. Deres reklamer er også meget overskuelige og simple, så alle kan forstå dem, det breder også dere målgruppe så den bliver større.

7) Valdemar får dækket forskellige behov i forbindelse med anskaffelsen af en mobiltelefon.
Han kan kommunikere med familie og klassekammerater. Med anskaffelsen af en mobiltelefon, så kan han også følge med på de sociale medier. Dermed se hvad der sker i samfundet, men ikke mindst på sit gymnasium.

8) En mobil vil være et overvejelseskøb, da man skal kunne have økonomien til en dyr genstand. Man skal også lige overveje hvilken af de mange modeller man vil købe, som Valdemar sagde i opgaveformuleringen. En mobil er et socialt behov, men kan også være et egobehov. Det er et socialt behov, da vi skal kunne kommunikere med venner og familie og dermed være sammen med andre socialt. Vi kommunike oftest på de sociale medier, som også er et produkt der dækker det sociale behov. Det kan også være et egobehov, da mærke og pris er vigtigt for mange i denne målgruppe. Mange unge vil virke bedre og derfor køber de dyre mærkevarer, såsom den nyeste Iphone.

9) Valdemar er 18 år og går i 2.g og har brug for en ny telefon. Det betyder at Valdemar er i en målgruppe, hvor mærke og pris har en stor betydning. En telefon er typisk et socialt behov og et tryghedhedsbehov. Mærke og pris påvirker hans beslutning i høj grad. Hvis Valdemar vælger en Iphone, er det meget mærke orienteret, hvorimod hvis han vælger en Samsung er det mere kvalitetsorienteret.
Selvom Valdemar vælger en Iphone, som er en dyr telefon, vil han stadig købe den, det sted hvor han kan få den billigst for at spare penge. Hvis købet ikke lever op til hans forventninger, kan Valdemar fortryde hans køb. Hvis Valdemar derimod får et godt tilbud og telefonen lever op til hans forventninger, kan han være tilfreds med sit køb.


10) Hans kommende mobil skal kunne kommunikere, både på de sociale medier og internettet. Han vil nok sætte pris på en holdbar og hurtig mobil, som han kan holde uskadt i løbet af de næste par år. Hvis dette er tilfældet, så vil han sandsynligvis investere mere i produktet. Valdemar kommer ind på købemotivet “Bandwagon”, da han nok vil købe et produkt som andre også har. Dermed ved han, at produktet virker. Han kommer måske også ind på købemotivet “veblen” da den bedste og mest holdbare mobil er dyrest.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her