SRO | Bang & Olufsen A/S

Indledning
Bang & Olufsen A/S har vendt et underskud på 208 millioner i 2015 til et overskud på 81 millioner i 2017/18 på 2 år. Dette har gjort mig nysgerrig for at undersøge Bang & Olufsens seneste udvikling og regnskaber, for at finde forklaringer til denne bemærkelsesmæssige omvæltning i virksomheden.

Indholdsfortegnelse
Forside til Studieretningsopgaven (SRO)....................................................................................................................0
Abstract ....................................................................................................................................................................1
Indledning: ................................................................................................................................................................ 3
Metode: ....................................................................................................................................................................3
Problemformulering:......................................................................................Fejl! Der er ikke defineret et bogmærke.
Virksomhedskarakteristik: ......................................................................................................................................... 3
Branche: .................................................................................................................................................................... 4
Poters Five Forces: ......................................................................................................................................................... 4
Konkurrence: ............................................................................................................................................................ 4
Køberne: ................................................................................................................................................................... 5
Leverandørerne: ....................................................................................................................................................... 5
Substituerende produkter: ....................................................................................................................................... 5
Porters generiske strategier: ......................................................................................................................................... 6
B&O’s økonomiske udvikling.....................................................................................................................................6
Parameter mix...........................................................................................................................................................6
Produkt: ......................................................................................................................................................................... 6
Price: .............................................................................................................................................................................. 6
Place: ............................................................................................................................................................................. 7
Promotion: ..................................................................................................................................................................... 7
Fremtidig vækst ........................................................................................................................................................7
Litteraturliste: ......................................................................................................................................................... 10
Elektroniske artikler ..................................................................................................................................................... 10
Internet og E-bøger: .................................................................................................................................................... 11 Bilag:............................................................................................................................................................................ 11

Uddrag
Bang & Olufsen er en verdenskendt virksomhed, som er kendt for deres kvalitetsfyldte produkter og unikke design. Bang & Olufsen blev stiftet i 1924 af Peter Bang og Svend Olufsen i byen Stuer.

De startede dengang virksomheden med den vision at skabe kvalitetsbaserede produkter som fjernsyn, radio og højtaleprodukter. Senere har B&O udviklet mange designs indenfor musik og lyd området.

B&O har salg gennem forhandlere i ind- og udland, men også valgt at åbne egne butikker på franchisebasis, hvilket har resulteret i at B&O har over 400 egne butikker samt ca. 6000 tredjepartsforhandlere i verden - og omsætter for ca. 3,3 milliarder i 20181.

B&O har haft en lang periode med store driftsunderskud og senest underskud på 117 millioner kroner i 2016/17 og 208 millioner kroner i 2015/16. Disse underskud er vendt til et overskud på 81 millioner kroner i år 2017/2018, hvor det dog skal bemærkes at der har været ekstraordinær indtægt fra frasalg af aktiviteter.

Men en vigtig årsag til mere positiv drift, er at virksomheden for år tilbage valgte trods svære år økonomisk at satse på fortsat innovation. B&O har således formodet at udvikle nye produkter som også efterspørges på markedet og er baseret på mere aggressiv prisstruktur end B&O ́s normale høje prispolitik.

Blandt andet er et nyt produktprogram som kategoriseres som ”B&O Play” introduceret, og omfatter trådløse højtalere samt høretelefoner til mobiler mv til det yngre kundesegment.

Med denne division har B&O øget omsæltningen med 27 procent, mens B&O ́s traditionelle segmentet for dyre fjernesyn og anlæg kun steg med 3 procent. B&O Play divisionen har skabt en omsætning på ca. 1,5 mia. kroner 2).

B&O har således opnået at lancere nye innovative produkter samtidig med at fastholde driften på deres bestående sortiment.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her