Bang & Olufsen | Afsætning opgave

Indholdsfortegnelse
1. Analyser B&O’s interne og eksterne situation 2
2. Med udgangspunkt i en segmentering, bedes du definere B&O’s målgruppe(r) 5
3. Diskuter hvordan B&O positionerer sig 5
4. Analyser relevante elementer af købsadfærden 6
5. Redegør for hvorledes B&O kan indsamle informationer omkring købsadfærden for deres målgruppe 6
6. Identificere B&O’s konkurrenter og analysere de konkurrencemæssige positioner og konkurrencen på markedet i Danmark 6
7. Redegør for hvordan B&O differentiere sig og diskuter hvilken konkurrencestrategi, de benytter sig af 8
8. Diskuter hvilke(n) vækststrategi(er) B&O arbejder ud fra 8
9. Analyser hvordan B&O anvender gruppeparametrene produkt, pris, distribution og promotion 9
10. Vurder med baggrund i ovenstående hvorledes virksomheden kan skabe vækst gennem marketing mixet/Ansoff 9

Uddrag
Markedstilbud:
B&O’s markedstilbud er lyd og billede i en høj kvalitet samt et flot design.

Kundesegmenter:
B&O sælger deres kvalitetsprodukter til nogle de selv kalder ‘creative curators’. De er personer som lidt flere penge og går meget op i kreativiteter.
Udover B2C sælger de også B2B. De leverer eksempelvis lyd til bilmærker som Aston Martin, Audi, Bentley og Lamborghini . Derudover benyttes B&O’s lyd også i en række computere/laptops fra HP

Kunderelationer:
Den måde B&O kommunikere med deres kunder på, er igennem rådgivning i butikken. Deres medarbejdere sørger nemlig for at rådgive deres kunder på den bedst mulige måde, fra de træder ind i butikken, og indtil de forlader den igennem med deres produkt i hånden.

Distributionskanaler
B&O sælger deres produkter via tre kanaler til B2C. Den ene kanal er monobrandbutikker, som er deres egne butikker, med et B&O logo på facaden, eksempelvis som i Herning.

Disse monobrandbutikker har B&O 522 af, fordelt over verdenen. Monobrandbutikkerne drives af en partner, som ønsker at drive den pågældende butik. Partneren skal forvente at indskyde 225.000-375.000 euro, for at drive B&O butik. B&O vil til gengæld stille alle produkter til rådighed, ligesom det er gældende med reklame og rådgivning.

Den anden kanal de benytter sig af, er multibrandbutikker, som ofte kendes som shop-in-shop butikker. Disse butikker finder man oftest i stormagasiner eller lufthavne.
Den tredje og sidste salgskanal B&O benytter sig af, er web-handlen, hvor kunderne handler på Bang og Olufsens egen hjemmeside.

Samarbejdspartnere
B&O levere kun det bedste af det bedste. Derfor har de eksempelvis, som ved deres Eclipse-TV benyttet sig af den bedste skærm og TV-software fra LG, mens B&O’s egen lyd naturligvis benyttes. Det bliver så samlet hos en partner, Tymphany, i Centraleuropa.
Derudover lancerede B&O tilbage i 2019 deres første produkter med teknologi fra henholdsvis Google og Apple. Der er altså tale om produkter, der understøtter Google assistent & Apple Airplay 2.

Nøgleaktiviteter
Noget af det som B&O går meget op i er design og kvalitet. Det er derfor også nogle af deres nøgleaktivitet. Produkterne kan inddeles i 3 kategorier, on-the-go, Flexible Living samt Stagged. Fælles for alle varegrupper er, at de er af høj kvalitet og udstråler luksus.

Ressourcer:
En af deres største ressourcer er menneskelige ressourcer. Grunden til dette er, at de har et meget veluddannet personale, som altid står klar med en masse rådgivning omkring deres produkter til deres kunder, når de kommer ind i deres butikker. Rådgivning og god oplevelse for kunden er alfa og omega for B&O.

Omkostninger:
B&O har mange omkostninger, eftersom de både har butikker, hvorfra de sælger deres produkter, hvor der medfører personaleomkostninger og lokaleomkostninger. Derudover er der omkostninger til produktionen.

Indtægter
Den eneste indtægt de har, er igennem salget af deres produkter til kunderne.

---

Politiske forhold & lovgivning:
Ligesom for alle andre virksomheder, er det væsentligt for Bang og Olufsen, at holde øje med udviklingen fra de politiske forhold. Det kan eksempelvis være at selskabsskatten stiger eller falder, hvilket vil have en direkte påvirkning på virksomheden. Der kan også ske politiske ændringer der får kunderne til at have flere penge på hånden, som vil øge efterspørgslen på eksklusive produkter.

I øjeblikket har Bang & Olufsen fået en ret væsentlig hjælp fra de danske politikere, som har leveret hjælpepakker til danske virksomheder under krisetiden, Covid-19. Det er en hjælpepakke, der giver kompensation for virksomhedens faste udgifter, midlertidig lønkompensation og bedre muligheder for at låne penge.

Teknologiske forhold:
De teknologiske forhold er enormt vigtige for Bang & Olufsen, idét de mere end nogle andre er nødsaget til at følge den teknologiske udvikling. Følger de ikke med, oplever de at blive overhalet af konkurrenterne, der leverer en ny og mere eftertragtet teknologi end den Bang & Olufsen kan levere.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu