Indholdsfortegnelse
1. Forklar ud fra Maslows behovspyramide, hvor du mener de to virksomheders produkter kan placeres i pyramiden.

2. Forklar, om forbrugeren køber de to virksomheders produkter efter rationelle eller sociale købemotiver. Beskriv nærmere, hvilke sociale købemotiver, der kan være i spil ved købet.

3. Forklar forskellen på forbrugerens købevaner ved køb af de to virksomheders produkter.

4. Find et produkt på Zalando.dk. Forklar, hvilke købstyper en forbruger kan benytte i forbindelse med købet.

5. Forestil dig en vare i en REMA 1000 butik. Forklar, hvilke købstyper en forbruger kan benytte i forbindelse med købet

Uddrag
Jeg skulle kigge på Maslows behovspyramide og placere de to virksomhederes produkter i pyramiden.

Den nederste del af pyramiden indeholder de mest vigtige behov for biologisk overlevelse. Den øverste del indeholder mindre behov, men mere en form for selvrealisering.

Når vi som individer imødekommer behovene i den nedre del, så går vi op af den øverste del og for at blive tilfredsstilet på nye og andre måder.

Rema 1000 er en discountkæde, der sælger dagligvarer. Kunderne har et fysisk behov, der er en betingelse for overlevelse, som brød og mælk eller toiletpapir, som er latente og medfødte behov.

Det er det fysiske behov der dækker den enkelte kundes individuelle behov. Efter at kunden i et særligt omfang har fået dækket sine fysiske behov, begynder det sociale behov at komme ind i billedet.

Zalando er en online e-handelsvirksomhed, hvor der sælges tøj, sko og andre modeartikler. Kunden ville, som forbruger have flere behov i pyramiden.

Først og fremmest kan der være tale om blandt andet et egobehov og et fysisk behov. Egobehovet kan vise sig i form af selvtillid

hvis man som individ køber en dyr gave til venner og familie, en ny bil eller en rejse til udlandet. Derfor hævder man sig selv for at opnå anerkendelse af omverdenen og blive beundret af andre mennesker.