ZALANDO OG REMA 1000 | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Forklar ud fra Maslows behovspyramide, hvor du mener de to virksomheders produkter kan placeres i pyramiden.
2. Forklar, om forbrugeren køber de to virksomheders produkter efter rationelle eller sociale købemotiver. Beskriv nærmere, hvilke sociale købemotiver, der kan være i spil ved købet.
3. Forklar forskellen på forbrugerens købevaner ved køb af de to virksomheders produkter.
4. Find et produkt på Zalando.dk. Forklar, hvilke købstyper en forbruger kan benytte i forbindelse med købet.
5. Forestil dig en vare i en REMA 1000 butik. Forklar, hvilke købstyper en forbruger kan benytte i forbindelse med købet

Uddrag
Jeg skulle kigge på Maslows behovspyramide og placere de to virksomhederes produkter i pyramiden. Den nederste del af pyramiden indeholder de mest vigtige behov for biologisk overlevelse.

Den øverste del indeholder mindre behov, men mere en form for selvrealisering. Når vi som individer imødekommer behovene i den nedre del, så går vi op af den øverste del og for at blive tilfredsstilet på nye og andre måder.

Rema 1000 er en discountkæde, der sælger dagligvarer. Kunderne har et fysisk behov, der er en betingelse for overlevelse, som brød og mælk eller toiletpapir, som er latente og medfødte behov.

Det er det fysiske behov der dækker den enkelte kundes individuelle behov. Efter at kunden i et særligt omfang har fået dækket sine fysiske behov, begynder det sociale behov at komme ind i billedet.

Zalando er en online e-handelsvirksomhed, hvor der sælges tøj, sko og andre modeartikler. Kunden ville, som forbruger have flere behov i pyramiden.

Først og fremmest kan der være tale om blandt andet et egobehov og et fysisk behov. Egobehovet kan vise sig i form af selvtillid, hvis man som individ køber en dyr gave til venner og familie, en ny bil eller en rejse til udlandet.

---

Forbrugeren i Rema 1000 er typisk loyale stamkunde, som både er kvinder og mænd mellem 20-60 år, der har en rutinebetonet adfærd, som oftest køber de samme varer.

Kunderne er en variationssøgende købstype, der går ind for impuls og vanekøb, hvis der er gode tilbud der kan være fristende.

Forbrugeren har et fysisk og socialt behov og her kan thrifty-effekten nævnes, hvor der er tale om forbruger der går efter de gode tilbud til lave priser, som giver mere værdi for pengene.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu