Virksomhedsøkonomi | Opgave om aktivitetsoptimering

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Aktivitetsoptimering

1.1 (5 %)
Beregn den optimale salgspris for produktet Y21. De nødvendige oplysninger fremgår af bilag 1.

1.2 (5 %)
Vurder, hvilken betydning det får for den optimale salgspris, hvis kvaliteten på Y21 ændres efter kundernes ønske. Se spørgsmål 1.1.

1.3 (5 %)
Forklar, hvilken indflydelse Plast A/S’ kapacitetsomkostninger har på fastsættelsen af den optimale salgspris.

2.1 (10 %)
Beregn den optimale salgspris på ZeroSound. De nødvendige oplysningerfremgår af bilag 8.

2.2 (5 %)
Beregn det samlede DB og DB pr. stk. på ZeroSound ved den optimale pris.

2.3 (5 %)
Vurder, hvilken betydning det får for den optimale pris, hvis fragtomkostningerne stiger med kr. 50 pr. stk.

Opgave 3
Aktivitetsoptimering

Spørgsmål 3.1 - 3.3
3.1 (5 %) Beregn den optimale salgspris for kjolen Summertime.

3.2 (5 %)
Beregn, hvor meget afsætningen mindst skal stige i den kommende måned af buksen Timeless, før nedsættelse af salgsprisen til kr. 249 er lønsom.

3.3 (5 %)
Forklar, hvordan en eventuel ansættelse af en ekstra lagermedarbejder vilpåvirke den beregnede stigning i afsætningen i spørgsmål 3.2.

Opgave 4
Aktivitetsstyring

4.1 (5 %)
Forklar, hvordan de variable omkostninger forløber.

4.2 (5 %)
Beregn den optimale salgspris for SW100.

4.3 (5 %)
Beregn, hvor mange af de GPS-anlæg virksomheden har på lager, der skal sælges, for at markedsføringskampagnen er lønsom.

Uddrag
AutoAudio.dk er en online handelsvirksomhed, der har specialiseret sig i salg af radioer, højtalere mv. til private bilejere. På en messe i Frankfurt har en af virksomhedens indkøbere fundet radioanlægget SW100, der har indbygget navigation.

Anlægget har bedre lyd og mere præcis navigation i forhold til de anlæg, som allerede er på det danske marked. Indkøberen har fået et tilbud på SW100, hvor leverandøren tilbyder mængderabat, så indkøbsprisen pr. anlæg falder, når indkøbsmængden stiger.

Mængderabatten er derfor afhængig af den indkøbte mængde. På baggrund af tilbuddet har en medarbejder fra økonomiafdelingen beregnet differensomkostningerne, der fremgår af bilag 4. Virksomhedens kapacitetsomkostninger påvirkes ikke af, at SW100 optages i sortimentet.

AutoAudio.dk har et GPS-anlæg i sortimentet, hvor salget er faldende, da der er kommet nye og bedre GPS-anlæg på markedet. Virksomhedens marketingschef overvejer en markedsføringskampagne på flere sociale medier, som skal gøre kunderne opmærksomme på GPS-anlægget, så lagerbeholdningen kan blive solgt.

GPS-anlægget tilbydes i kampagnen til en reduceret pris på kr. 695. GPS-anlægget blev indkøbt for kr. 495 pr. stk. Marketingchefen forventer at bruge kr. 50.000 på kampagnen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu