Indholdsfortegnelse
Kapitel 1 – virksomhedens strategiske planlægning 1
Kapitel 2 – en virksomheds økonomistyring 6
Kapitel 3 – årsregnskabet og de grundlæggende registreringsregler 8
Kapitel 6 – udarbejdelse og præsentation af årsregnskabet 9
kapitel 8 – årsrapport for selskaber 11
Kapitel 11 – Virksomhedens omkostninger 13
Kapitel 12 – valg af afsætnings alternativ 15
Kapitel 13 – regnskabsanalyse 15
Kapitel 14 – Budgettering 16
Kapitel 15 – Logistik begrebet og logistisk effektivitet 17
Kapitel 16 – indkøbsstyring 19
Uddrag
En virksomheds etablering og fortsatte eksistens er helt afhængig af dens evne til at levere et produkt eller en serviceydelse, som der er behov for i omgivelserne, og som nogen vel at mærke er villige til at betale for.
Man taler i denne forbindelse om, at virksomheden skal være baseret på en grundlæggende idé.
---
Produktudvikling – omfatter de aktiviteter, hvor der udvikles helt nye produkter eller produktvarianter. Produkterne udvikles teknisk, og de designes, så de opfylder kundernes krav
Produktionen – omfatter aktiviteter i forbindelse med indkøb af råvarer og råvarens transformation til færdigvarer. Derudover kan det være transport, kvalitetskontroller samt emballage til færdigvarerne.
Marketing – i marketingfunktionen overvåger man konkurrenternes adfærd og følger samfundsudviklingen. Derudover udvikles der markedsanalyser: fastsættelse af salgspriser, brug af reklame, det personlige samarbejde.
---
Afskrivninger på biler og inventar er udtryk for den værdiforringelse, der har været på bilerne og inventaret i løbet af regnskabsperioden.
Værdiforringelse skyldes flere forhold. Ved brug bliver disse aktiver udsat for slitage og de vil derfor falde i værdi. Bilerne falder også i værdi alene af den grund at de bliver ældre.
Det er vanskeligt år efter år at skulle vurdere hvor meget de enkelte biler og inventargenstande er faldet i værdi, derfor fastlægger man allerede ved anskaffelse af biler og inventar en afskrivningsplan.