Vinmarkedet | Afsætning | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
1) Redegør kort for vinmarkedet i Danmark. Inddrag bilag 1-3.
2) Analyser 2 - 3 udvalgte forhold der kan have betydning for branchens udvikling.
- Truslen fra nye udbydere
- Truslen fra udbydere af substituerende produkter.
- Samme produkt samme målgruppe
- Samme produktkategori
- Samme basale behov
- Vurdering af konkurrencesituationen
3) Analyser prisparameteren på det danske vinmarked.
4) Diskutér følgende udsagn
a) Winefamly skaber primært værdi for kunden ved at tilbyde vin af god kvalitet til billig pris.
b) Når et medlem af Winefamly køber vin fra Winefamlys hjemmeside, er der typisk tale om vanekøb.
5. Identificér én væsentlig udfordring for Winefamily. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring

Uddrag
Gennem de seneste år har vinmarkedet i Danmark været vækst. Denne stigning i væksten skyldes den gode danske sommer i 2018, men primært skyldes det en ændring i forbrugernes adfærd.

Den gode sommer forstærkede salget af mousserende vine samt rosé og hvidvine. Samtidig er nichen med alkoholfrie vine også i vækst grundet den sundhedstrend der er.

Der kommet mere fokus på graviditet og kørsel i forbindelse med alkohol. Dette betyder mere og mere for konsumenterne.

Markedet for alkoholfrie vine er derfor i vækst også ifølge Euromonitor som nævner, at der er en stigning på volumen i salget på omkring de 400-500%.

Udover en stigning af overstående vine, vækster portvin også væsentlig mere end hvad det ellers har gjort. Dette skyldes klart en smagsmæssig ændring hos forbrugeren.

Kigger man på hvem der er forbruger af vin er det forskelligt alt afhængig af alder, geografi, indkomst og uddannelse. Geografisk set drikker borgerne nord for København 50% mere vin til aftensmaden end den gennemsnitlige dansker.

Alderen spiller også en vigtig rolle, hvor 55-74 årige drikker langt mere vin til aftensmaden end den gennemsnitlige dansker.

Samtidig er der også en sammenhæng mellem indkomst og uddannelse. 17,5% af danskere med høj indkomst drikker vin til aftensmaden på daglig basis, mens kun 9,3% med en lav indkomst gør det samme.

Har man en høj indkomst og god uddannelse er der dermed en større tendens til at drikke vin end de øvrige. Vinmarkedet tilbyder både vin på B2C markedet og B2B markedet. På B2C markedet har købsadfærden for kunderne har ændret sig gennem de sidste årtier.

Her kan der være tale om at kunderne er blevet mere informationssøgende i og med at de går mere og mere op i vin.

Samtidig kan købet nemt blive et overvejelseskøb, da forbrugerne har fået en større involveringsgrad. Dermed sagt er der også en tendens til at målgruppen er variationssøgende. Derudover købes der vin ud fra det sociale behov.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu