Uvishedens bekvemmelighed | Analyserende artikel

Uddrag
Nogle gange kan løgnen synes mere attraktiv end sandheden. Løgn og opspind er kernen i novellen ’’Løgnen’’ (1971) af Raymond Carver

hvor protagonisten konfronteres med sin kones bedrag. For en kort stund sættes deres parforhold på prøve og det indbyrdes magtforhold viser sig at have altafgørende betydning for konfliktens udvikling.

I minimalistisk skrivestil formår Carver ikke kun at rejse spørgsmålet om, hvorvidt illusionen i tilfælde er at foretrække frem fra virkeligheden, men også at skildre et ret så forskruet forhold, på et særdeles kort handlingsforløb.

Da hovedpersonen i novellen igennem en fælles veninde får oplysning om, at hans kone har løjet, konfronterer han hende.

Det ender ud i et skænderi, hvor kvinden først tager afstand til beskyldningen (som læseren aldrig får kendskab til), og hævder tværtimod, at det er veninden som lyver.

Manden ved ikke, hvad han skal tro, men konen indrømmer efter nogen tid, at hun er skyldig. Kvinden formår at vinde kontrol over situation vha. hendes manipulation og overbeviser manden om hendes uskyld.

Eller måske tillod manden sig selv at forblive i illusionen, grundet bekvemmeligheden ved ikke at lade virkeligheden gå i opløsning.

Handlingen berettes gennem en jeg-fortæller, og vi har kun adgang til hans tanker og følelser, dvs. vi har at gøre med en indre personbåren synsvinkel.

Ikke nok med at det skaber sympati for manden, så bliver det tillige lige så problematisk for læseren som for manden selv at afgøre, hvorvidt konen taler sandt eller ej.

Fortællingen begynder in medias res, og læseren fornemmer først efter nogen tid, hvilken konflikt der udspiller sig. Problematikken gøres efterhånden klart for læseren gennem personernes dialog, hvilken udgør en essentiel rolle i novellen.

Det er nemlig gennem dialogen og deres kommunikation, hvori deres forhold afspejles, og netop dette er et centralt aspekt i historien.

Det særdeles korte handlingsforløb, som strækker sig over varigheden af deres samtale, drives således langsomt frem gennem dialog såvel som mandens indre refleksioner over situationen.

Det lader til, at det er aften, eftersom konen spørger ind til, hvordan mandens dag har været, efter at være kommet hjem fra arbejde (formoder man). Manden på den anden side virker til at have gået hjemme hele dagen, hvilket kunne betyde at han er arbejdsløs (s.2 l. 64-72).

Den ydre karakteristik er sparsom, men det er ikke just denne der skal tillægges betydning, eftersom det er deres indbyrdes forhold der står i centrum.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu