Ur markedet | Afsætning | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for udviklingen i forbruget af ure.
2. Analyser konkurrencesituationen på ur-markedet. Analysen må max. fylde 500 ord.
- Truslen fra nye udbydere:
- Truslen fra leverandører
- Rivaliseringen mellem eksisterende udbydere:
- Smartwatches:
- Dyre, klassiske ure:
- Truslen fra købere:
- Konkurrencesituationen (lav, mellem høj):
3. Segmenter markedet for ure og karakteriser kort 2 målgrupper.
- Segmenteringskriterier:
- Psykografi
- Adfærd
- Geografi
- Demografi:
- Størrelse og vækst:
- Muligheder for bearbejdning
- Udgifter ved bearbejdning
- Konkurrencesituationen i segmentet
- Kort beskrivelse af de 2 målgrupper
4. Diskuter følgende udsagn:
- Købsadfærden hos konsumenterne på ur-markedet er i forandring.
- 1960érne:
- Stimuli:
- Organisme:
- Respons:
- Nutiden:
- Organisme:
- Respons:
- Marketingmixet på ur-markedet er i høj grad påvirket af trends
- Ur-markedet er karakteriseret ved forskellige strategier.
5. Identificer en væsentlig udfordring for en selvvalgt virksomhed i ur-branchen.
- SWOT-opstilling
- Diskuter mulige løsninger for virksomheden.

Uddrag
Ligesom mange andre brancher, er ur-markedet en niche der er i fast udvikling og som hele tiden bliver påvirket og præget af samtidens trends og udviklinger.

Førhen havde det klassiske ur ét formål, og det var at dække det menneskelige behov for at kunne følge med i tiden og for at kunne se klokken - hvor det i dag bl.a. har udviklet sig til at der er ure

som er specialiseret til atleter og altså til det sportslige formål, men også Rolex ure til forretningsmænd, som viser- og giver dem en form for status og accept, men også generelt bare som et modefænomen.

I dag ser vi en tendens til, at markedet vokser og at der kommer flere og flere konkurrenter på ur markedet. Det går selvfølgelig hånd i hånd med, at interessen for ure er voksende hos forbrugerne.

Udbuddet af ure med forskellige hensigter er gevaldigt, hvilket medfører at de enkelte udbydere af ure kan appellere til vidt forskellige målgrupper, som ønsker hver deres behov dækket.

Udviklingen i forbruget af ure er markant steget i årene 2013 til 2016. Dette kan skyldes at Apple lancerede deres nye smart watch ”Applewatch serie 2 og 3” som var særdeles populær blandt befolkningen - og kickstartede en ny gren på ur markedet.

---

Som nævnt i truslen fra nye indtrængere, er ur-markedet en så bred niche, at der er mange virksomheder der har en stor markedsandel, grundet den store variation og gevaldige udvalg af diverse ur-typer.

Apple og samsung, som er de største ”spillere” inden for smartwatches grundet deres etablerede brandværdi, vil fortsat konkurrere på features, men mest af alt på brandet.

Er man en generel tilhænger til apple produkter, er man som forbruger mere tilbøjelig til at være loyal over for virksomheden, uafhængig af produktet. Det samme gælder for samsung forbrugere.

Hvis vi kigger på de dyre, klassiske ure, hublot og rolex; der mener jeg ikke, at konkurrence graden er ligeså høj, som for smartwatches. De velkendte brands har hver sin egen plads på markedet og har så stærke profiler, at de altid vil tiltale en bestemt målgruppe.

Man kan sammenligne det med at være fan af et fodboldhold - det er ikke ofte at man ser, at en brøndbyfan skifter til at blive FCK tilhænger. Det er dyrere investeringer - derfor tror jeg også, at forbrugerne er langt mere loyale overfor de enkelte brands.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu