Indholdsfortegnelse
Markedskarakteristik:
Omverdens model analyse:
Konkurrencemæssige positioner:
Præferencer på markedet:

Uddrag
Markedet for mobiltelefoner omfatter fire slags mobiltelefoner. Den almindelige mobiltelefon, klaptelefoner, skubtelefoner og Smartphones. Det er dog mest de almindelige mobiltelefoner og smartphones der bliver forhandlet i dag.

Markedet for mobiltelefoner i Danmark er et differentieret duopol, det består af to store producenter og nogle små producenter der dækker hver deres niche.

Apple og Samsung er uden tvivl de største med en markedsandel på henholdsvis 43% og 34%.

Dertil kommer der de mindre producenter Huawei 11,1%, OnePlus 3,9%, Microsoft 2,1% og en række små producenter med en markedsandel på under 2%.

Der er en del store forhandlere på markedet. De landsdækkende er teleselskaber som Yousee, Telenor, TDC og Telia.

Derudover kan Bilka og Føtex også nævnes som udbydere, dog uden udbud af abonnement. Der forgår også salg af brugte mobiltelefoner på diverse sider som DBA og Gul og Gratis.

Apple har deres egen officielle reseller Humac, som sælger Apple smartphones og tilbyder ekstra ekspertise.

Handlen af mobiltelefoner foregår både online og i fysiske butikker, men de fleste foretrækker at købe dem i fysiske butikker.

Kunderne der køber mobiltelefoner, er stort set alle mennesker. Både ældre, yngre, familier og enlige, dog er der forskel på hvilken slags mobiltelefon man køber alt efter hvem man er.

---

Da markedet for mobiltelefoner er et differentieret duopol, er der to store virksomheder, der styrer branchen, og det er Apple og Samsung

Apple er markedsleder på mobilmarkedet. Apple har den største markedsandel på 43%, og er den klart mest dominerende på markedet.

Apple er stor set altid de første med nye modeller og innovative ideer på markedet. Apple er dem som sætter de trends, som de andre brands følger.

Apple har en anderledes marketing strategi i forhold til de andre virksomheder på markedet.