Markedet for convenienceprodukter | Afsætning | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Redegør for markedet for convenienceprodukter. Inddrag bilag 1 og 2 samt bilag 3. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Virksomhederne på markedet for convenienceprodukter bliver påvirket af forskellige omverdens faktorer.
- Analyser 1-2 relevante faktorer i den uafhængige omverden.

Opgave 3: Foretag en brancheanalyse med fokus på måltidskasser.
- Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder:
- Truslen fra nye udbydere:
- Truslen fra købere:
- Truslen for substituerende produkter:
- Truslen fra leverandører:

Uddrag
Convenienceprodukter består af færdiglavet retter eller halvfabrikater. Som vi får oplyst i bilag 1, er væksten for convenienceprodukter voldsom stigende og i Føtex, som ligger i Rosengårdscenteret fortæller varehuschefen, at de nu har dobbelt så mange convenienceprodukter i deres sortiment end de havde for et år siden og denne trend fortsætter.

Det potentielle marked er forholdsvis bredt da primært alle har mulighed for at købe en eller anden form for convenienceprodukter.

Den travle hverdag er et problem for mange private forbrugere og her er disse produkter, som består af alt fra færdigretter til Takeaway en nem løsning på en travl hverdag.

Derfor er convenienceprodukterne blevet en stigende trend, som vækster på B2C markedet som fx er måltidkasser, som bliver leveret direkte til hovedøren.

Der ses også en vækst de sidste år på B2B markedet, som omhandler salg til fx detailvirksomheden som fx Føtex hvor detailbutikkerne sælger alt fra pastasalater, varme færdigretter til frysepizza.

---

Det vil være en fordel for en virksomhed, at identificere de muligheder og trusler, som virksomheder står overfor.

Her vil omverdensmodellen være en nyttig model, hvor virksomheden kan få et større overblik og få klargjort hvilke faktorer, som påvirker virksomhedens udvikling positivt og negativt.

Virksomhedernes købsadfærd er i den grad påvirket af forholdene i omverdenen. Det er de politiske, økonomiske, sociale og teknologiske forhold, der påvirker købsadfærden.

For at få et overblik over hvordan forholdene påvirker købsadfærden blandt virksomhederne, vil det være en god ide at fortage en PESTEL-analyse eller en PEST-analyse.

Jeg har fået til opgave, at analyser 2 relevante faktorer i den uafhængige omverden hvilket er de faktorer som aktorer, som har betydning for virksomhedens afsætning, og som virksomheden kun i meget begrænset omfang kan påvirke.

Den første faktorer, som jeg har valgt at analyser er de kulturelle forhold. Vi ser i Danmark en stigende tendens til sundhed og økologi og flere danskere satser på den sundere livsstil.

Udbyderne af Convenience produkterne har en bred målgruppe, da de har producenter inde for alt fra fastfoods restauranter til sunde og nærige måltidskasser.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu