Convenienceprodukter | Afsætning | Eksamensopgave

Opgavesættet består af 5 opgaver og forskellige videoer/bilag, der skal anvendes i besvarelsen af opgaverne.

I nogle opgaver er der angivet hvilke bilag, du som minimum skal inddrage i besvarelsen. I andre opgaver er der ikke angivet hvilke bilag, der skal inddrages. Her skal du anvende de bilag, som du vurderer, er relevante.

Du behøver ikke at skrive i din besvarelse, hvilke bilag du har anvendt til besvarelse af de enkelte opgaver.

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Redegør for markedet for convenienceprodukter. Inddrag bilag 1 og 2 samt bilag 3. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusive mellemrum.

Opgave 2
Virksomhederne på markedet for convenienceprodukter bliver påvirket af forskellige omverdens faktorer. Analyser 1-2 relevante faktorer i den uafhængige omverden.

Opgave 3
Foretag en brancheanalyse med fokus på måltidskasser.

Opgave 4
Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2400 anslag inklusive mellemrum.
Diskuter følgende udsagn:
a. Når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagen Food, er det et udtryk for horisontal integration.
b. Køb af måltidskasser er et overvejelseskøb.
c. Ud fra figur 1, er det tydeligt, at Coop i deres produktudvikling og markedsføring især skal fokusere på kvaliteten og sundheden af deres færdigretter.
Figur 1: Hvor enig eller uenig er du i nedenstående udsagn om færdigretter?

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
Identificere en væsentlig udfordring for Aarstiderne på conveniencemarkedet. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Markedet for convenienceprodukter fokuserer på at gøre madlavningen i hverdagen meget nemmere. Det er fødevarer som er blevet forarbejdet eller forberedt for dig, allerede inde fra producenten af. Det kan både være færdigretter, som bare skal varmes, men det kan også være at din salat og grøntsager allerede er ordnet og snittet for dig. Nogle convenienceprodukter kan være ”ready to eat” eller ”ready to heat”. Begrebet dækker også over velkendte produkter som sushi, burger og pizza.

Derudover indgår måltidskasser også under convenienceprodukter. Det er kasser som indeholder alle de fødevarer, som du skal bruge i løbet af fx en uge, og opskrifter dertil. Det er med til at gøre det nemmere for selve forbrugeren. Skagen Food reklamerer for at deres måltidskasser gør, at de ikke længere skal bruge tid på lange indkøbsture og ikke længere have kedelige madplaner. Derudover går de også indenfor at retterne er børnevenlige, økologiske, gode måltidsoplevelser med mindre madspild og ikke mindst tidsbesparende. Convenience produkter er et voksende marked, i en TV2 Fyn udsendelse udtaler varehuschefen i Føtex i Rosengårdscenteret, at væksten er voldsom, og at de nu har over dobbelt så mange convenienceprodukter i sortimentet, som de havde for 1 år siden, altså fra 2016-2017.

Derudover siger han også at den tendens vil fortsætte. Fx har Løgismose investeret 20 millioner kroner i et helt nyt og større køkken, da efterspørgslen stiger, og de derfor gerne ville kunne følge med, hvilket de ikke kunne i det gamle, mindre køkken. Forbrugerens lyst til convenienceprodukter er også voksende fordi, at man kan gennemskue indpakningen og ikke få den skuffelse over maden, som man tit gør med frostvarer, hvor indpakningen repræsentere en langt mere lækker ret, end du får.

Desuden har der tit været en gourmetkok inde over tilberedningen, hvilket er et tegn på kvalitet. Der er også andre fordele, som tidsbesparelse. I dag, hvor muligheden er der, vil de fleste familier langt hellere købe convenienceprodukter og spare lidt tid, til fordel for at de så kan nå andre ting, bruge tid med deres familie. Det er dog ikke kun unge familier som er glade for det, men også de ældre, da det kan være et mere økonomisk valg for dem.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her