Svaneke Chokoladeri | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Afgrænsning
Virksomhedsportræt
Den interne situation
Produktudvikling
Produktion
Marketing
Salg og service
Margin
Markedstilbud
Kunder perspektiv (Kunderelationer, distribution og kundesegmenter):
Aktivitetsperspektiv (Samarbejdspartnere, nøgleaktiviteter og nøgleressourcer
Finansielt perspektiv:
Den eksterne situation
Omverdens forhold nationalt og globalt
Virksomhedens fjernmiljø:
Virksomhedens nærmiljø:
Strategi, målgruppevalg og positionering på Business to Consumer marked
Marketing mixet nationalt

Uddrag
Afgrænsning:
Jeg har valgt virksomheden Svaneke Chokoladeri. De har to butikker både en i Rønne og en i Svaneke. I Rønne er der fokus på at sælge, butikken bliver også betegnet som en cafe, hvorimod Svaneke butikken har fokus på produktionen af chokoladen. Jeg har valgt at afgrænse min opgave til Rønne butikken.

Virksomhedsportræt:
Svaneke Chokoladeri slog allerede dørene op i 2008, men i 2014 overtog Daniel Mikkelsen og Janne Lundberg Svaneke Chokoladeri, som i dag er de nuværende ejere.
De startede kæden, med en butik i Svaneke, her producere de chokoladerne, samt sælger de chokolade, brugskunst, andre produkter som sirupper og kaffe, samt afholder workshops.

I 2015 åbnede de en ny butik i Rønne, hvor der i dag er en butik og cafe med fuldt sortiement af deres chokolade og andre bornholmske varer som f.eks. lakridser fra Bülow eller bolcher fra Bolcheriet. Om sommeren sælges der også is og hjemmelavet kager.

Svaneke Chokoladeri er både en handelsvirksomhed og produktionsvirksomhed, da virksomheden både sælger produkter, samt producere de råvarer til produkter. Ud fra deres regnskab, viser det at regnskabet er artsopdel, og de ser altså sig selv som en handelsvirksomhed.

I Svaneke butikken bliver chokoladen håndproduceret og udviklet. I Rønne butikken sælger de kvalitetschokoladen. Svaneke Chokoladeri har meget fokus på allergener og intolerancer.

Den interne situation
• Værdikæde
Som sagt ser Svaneke Chokoladeri sig selv om en handelsvirksomhed, dog har jeg valgt at tage udgangspunkt i produktionsværdikæden, da chokoladens kvalitet skaber værdi for kunderne.
Jeg har valgt at lave en forenklet værdikæde, jeg kommer ind på mange af de samme punkter i min Businessmodel Canvas, som jeg ville i den oprindelige værdikæde.

Produktudvikling:
Produktudvikling er vigtigt for Svaneke Chokoladeri, da de hele tiden skal have nye produkter på vej, for at kunne afløse de produkter, som er i nedgangsfasen, hvis vi ser i forhold til PLC kurven. Det er også en konkurrencemæssig fordel, når Svaneke Chokoladeri løbende udvikler og forbedre deres sortiment, grundet kunderne hele tiden for ny interesse for de nye produkter.

Produktion:
For at opretholde deres konkurrencedygtig, skal de blive ved med at holde råvarernes kvalitet oppe. Da produktet er forbundet med lidt større omkostninger, skal værditilvæksten svare hertil, således at kunderne vil betale for produktets værdi.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu