Royal Greenland | Afsætning

Opgavebeskrivelse
Karakteriser kort virksomheden Royal Greenland
Analyser Royal Greenlands interne forhold
Opsummering af værdikædeanalyse gennem SW-Analyse
Diskuter Royal Greenlands anvendelse af parameteren produkt

Uddrag
For at kunne karakterisere Royal Greenland kort. Har jeg valgt at gå ind Ejerforhold, Virksomhedstype, Ansatte, Regnskaber, Forsyningskæde og markeder med udgangspunkt i det testmateriale vi har fået stillet til rådighed. Jeg har valgt at benytte mig af disse faktorer, for at skabe et kort, men strukturelt overblik som skal give et indblik i hvad det for en virksomhed og hvad den består af.

Royal Greenland er et aktieselskab som er 100% ejet af det Grønlandske selvstyrer. Virksomheden er en produktionsvirksomhed som er en af verdens største førende leverandører af koldvandsrejer og er den største virksomhed, som Grønland har etaberet. Virksomheden har hovedkontor i Nuuk, på Grønland og er ejet af det grønlandske selvstyrer.

Royal Greenland beskæftiger omkring ca. 2000 ansatte fordelt med 800 i Grønland og 200 i Danmark. Resten er fordelt på Royal Greenland fabrikker i henholdsvis Tyskland, Danmark, Canada og Polen. Royal Greenland er fuldt vertikalt integreret, som betyder at de har fuld kontrol over deres aktiviteter i forsyningskæden.

Royal Greenland operer primært på B2C markedet, hvor de af deres omsætning i Danmark sælger 56% til detailkæderne, som de bruger som distributionskanal til at få ført deres produkter ud til forbrugeren. Derudover handler de også på B2B, da 28% af deres omsætning går til restauranter, hoteller og ligne i Danmark, hvor deres produkt bliver brugt som ingrediens til en ret. Til sidst går der også 16% til andre produktionsvirksomheder som også bruger deres produkter som ingrediens

Igennem de senere år har virksomheden investeret kraftigt i modernisering og automatisering af fabrikkerne på Grønland, som har forbedret deres produktion, jobs og markedsmuligheder.

Royal Greenlands årsresultater i perioden 2008/) til 2012/13 er der positiv fremgang, det skyldes, ifølge Hanne Kvist, Royal Greenlands koncernmarketingchef, at den positive udvikling er på grund virksomhedens større markedsfokus, som har givet bedre og hurtigere distribution af produkterne til de markeder, der betaler den bedste pris for dem.

Det større markedsfokus, har bl.a. også gjort at man satser på at reducere det samlede antal produkter ved at man udfaser dem, som ikke sælger, og i stedet satser på nye produkter som minimum skal have 5% af den samlede omsætning.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu