Opgavebeskrivelse
1. Karakteriser kort virksomheden Royal Greenland.
2. Analyser Royal Greenlands interne forhold.
3. Analyser konkurrencesituationen på det danske marked for rejer.
4. Analyser Royal Greenlands anvendelse af konkurrencestrategien
5. Diskuter Royal Greenlands muligheder for vækst i fremtiden

Indledning
Royal Greenland er en grønlandsk virksomhed, som er en af verdens førende leverandører af fiskeprodukter, og den største virksomhed i Grønland.

Virksomheden er ejet af grønlandsk selvstyre, og har hovedsæde i Nuuk på Grønland. Virksomheden har produktionsfaciliteter i Danmark, og et salgskontor i Svenstrup samt salgsselskaber på en række europæiske oversøiske markeder.

Royal Greenland er et aktieselskab, og ligger under fiskebranchen. Virksomheden blev grundlagt i 1774 af det grønlandske selvstyre.

Optimer dit sprog - Klik her og bliv verdensmester i at skrive opgaver

Uddrag
Konkurrencesituation på det danske marked for rejer for Royal greenland.

Royal greenland har 20% af markedet, mens de efterfulgt af Polar Seafood A/S som har 11% af markedet og 50% af markedet er private labels.

konkurrencesituationen er derfor varierende fordi der som sådan ikke er den store efterspørgsel efter rejer på det danske marked.

Der er heller ikke så mange store udbydere af rejer i Danmark.

---

Der er rigtig mange mennesker der kender til navnet Royal Greenland og hvis de ikke har hørt navnet før så genkender de det i hvert fald ved at se logoet eller et produkt.

Derfor er deres konkurrencemæssige sigte meget bredt.

Deres markedsandel er ret stor i forhold til at de er et brand hvor private labels deler en stor andel.

I modsætning til alle de andre brands der sælger fisk og skaldyr så slår Royal Greenland sig op på at deres fisk er i god kvalitet og at man betaler lidt ekstra for den gode kvalitet frem for kvantitet.