Afsætning Royal Greenland

Afsætningsopgave om Royal Greenland på HHX.

Indledning
Royal Greenland er en af verdens mest førende leverandører af koldtvandsrejer og de er den største virksomhed i Grønland. Virksomheden er et aktieselskab og ligger under branchen fiskeindustri. Royal Greenland blev grundlagt i år 1774 af det grønlandske selvstyre og er en produktionsvirksomhed med hovedsæde i Nuuk på Grønland. Virksomheden handler kun på B2B-markedet. Virksomheden har produktionsfaciliteter i en lang række lande og et salgskontor i Svenstrup i Danmark. Royal Greenland har 2.000 ansatte fordelt i forskellige lande. Virksomheden er markedsleder på det danske marked med en markedsandel på 14% på røget og gravad fisk. Virksomheden havde en omsætning på 5.300 mio. kr. og et årsresultat på 168.000 kr. i år 2012. Med den gode udvikling kan virksomheden tilskrive større markedsfokus, som har resulteret i en hurtigere og bedre distribution af deres produkter til de markeder, der betaler de bedste priser for dem. Virksomheden leverer skaldyr, convenience produkter og en række forskellige fisk af høj kvalitet. Royal Greenland har en eksportandel på 92% og en hjulpen kendskabsgrad på 95%.

Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser kort virksomheden
2. Analyser virksomhedens interne forhold
3. Analyser konkurrencesituationen på det danske marked for rejer

Uddrag
Virksomhedens mål

Virksomheders mål viser den ønskede fremtidige tilstand, hvor det er et mål som er præcist og målbart. Hvor Royal Greenlands målsætning er, at minimum 5% af omsætningen hvert år skal komme fra nye produkt- og smagsvarianter.


Virksomhedens vækststrategi

Vækststrategien er en strategi, som skal give virksomheden styrke til at vinde markedsandele. Hvis man tager udgangspunkt i Ansoffs vækstmatrice er der 4 overordnede vækststrategier, som en virksomhed kan benytte: Markedspenetration, Markedsudvikling, produktudvikling, samt diversifikation.

Royal Greenland har benyttet vækststrategien diversifikation, hvilket skyldes, at de har gået ind på nye markeder, såsom Kina og Rusland, hvilket er vigtige markeder. Dette er på grund af, at der er en kraftig vækst i forbruget af fisk. Royal Greenland vil gerne have at 5% af omsætningen hvert år skal komme fra nye produkt- og smagsvarianter, hvilket vil sige at virksomheden også produktudvikler på deres produkter. Dermed udvikler virksomheden både nye produkter og går ind på nye markeder. Dermed kan man konkludere, at de benytter vækstrategien diversifikation.


Værdikæde

Værdikæden er til at skabe værditilvækst for et produkt, efterhånden som produktet går gennem virksomhedens værdikæde. Der er benyttet den forenklede værdikæde, idet der ikke er nok information i materialet til den dybdegående analyse af den oprindelige værdikæde

Produktudvikling:
Royal Greenland arbejder bevidst med produktudvikling, hvor de har en målsætning, som er, at minimum 5% af omsætningen skal komme fra nye produkt- og smagsvarianter. Hvor de samtidig arbejder med at reducere det samlede antal produkttyper ved at udfase de produktvarianter, som ikke sælger. Dette er en målsætning, som har en forholdsvis stor værdi for virksomheden, idet det viser, at de hele tiden fokusere på deres kunders behov. Derudover har virksomheden på det danske marked et bredt sortiment, som består af 1.500 varenumre og har fire overordnede produktkategorier. Dette er også en værdi for Royal Greenland, fordi de når ud til en større målgruppe.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu