Restaurant Flammen ApS | Afsætning Case | 12 i Karakter

Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik 2
Danskernes forbrug og holdning til restaurantbesøg 4
Omverdensanalyse 5
- Virksomhedens afhængige omverden 5
- Virksomhedens uafhængige omverden 7
Markedsundersøgelse (3 hypoteser) 8
8 spørgsmål - i forhold til de opstillede hypoteser 9
Udformning af et spørgeskema 9
Stikprøve af populationen og kvalitativ eller kvantitativ metode 12
Fejlkilder 13
Litteraturhenvisninger 14

Uddrag
Restaurant Flammen ApS er en dansk familieejet restaurantkæde, der blev grundlagt i starten af 20091. Virksomheden blev grundlagt af stifterens familie, Rosenfeldt Sunddal.

Kæden har sammenlagt 16 butikker på verdensplan, 15 i Danmark og en lokaliseret internationalt i Hamborg, hvilket betyder de er trængt ind på det internationale marked.

Udviklingen er gået stærkt og på blot 10 år er Restaurant flammen gået fra 10 til 750 ansatte2. Denne kæmpe ekspansion kan også ses tydeligt på deres bundlinje, hvor de havde en stor stigning i årets resultat på 1.227.000 kr.3

Restaurant Flammen startede ud som en købmandsbutik som senere udviklede sig til en større restaurant, grundet større interesser for mad og vin.

Herefter ekspanderede de, i både butikker og ansatte. Virksomheden har hovedsæde i Kolding, hvilket også er hvor familien Rosenfeldt Sunddal åbnede deres første butik.

Hele idegrundlaget bag restaurant flammens koncept, var at det skulle være et hyggeligt sted for alle, uden det koster en bondegård.

Familien Rosenfeldt Sunddal formåede at holde den hyggelige stemning på restauranten, som derefter ekspanderede iblandt de sønderjyske familier.

Det er netop også deres primære segment, folk med deres prioriteter på værtsskab i verdensklasse.4

Restaurant Flammen er en produktions- og servicevirksomhed, da Restaurant Flammen laver deres eget mad, på baggrund af de varer de får leveret.

Dog er de primær en servicevirksomhed, da deres kernekompetence er at levere en hyggelig atmosfære samt en delekat spiseoplevelse.

Deres kunder står til gengæld selv for at servere deres mad, da restauranten er en buffet. Restaurant Flammen gavner godt på danskernes besættelse af oplevelsesøkonomi.

Der er mulighed for at spise mange forskellige retter samt mange slags kød med tilbehør. Der serveres desuden mange forskellige former for drikkevarer.

De prøver at gørespiseoplevelsen hyggelig og god. Trods deres mange restauranter landet over, forsøger de stadig at gøre hver location speciel med et lokalt tvist.

De serverer eksempelvis ofte øl, vin og vand fra de lokale bryghuse. Alt dette spiller godt sammen med Flammens vision om, at gæsterne skal gøres glade og tilfredse.5 6

Flammens konkurrenterne består af andre restaurantkæder som eksempelvis Jensens Bøfhus, The Grill & McDonald's.

Deres Konkurrencemæssige position er at de er en markedsfølger hvor de bestræber at sælge en forbedret udgave af konkurrerende spisesteder.

Mange af Flammens konkurrenter har en større markedsandel i Foodservice konsumentmarkedet, hvor Flammens markedsandel har ligget på 1,9 % siden 2015.7

---

Restaurationsbranchen er i udvikling og udvalget af restauranter og cafeer vokser landet over. Nye muligheder og alternativer har været med til at forøge branchen.

Der er de seneste år været en vækst i måltider. Flere og flere måltider spises uden for hjemmet og det stiger fortsat.

Der er sket en ændring i hvordan den danske forbruger prioriterer madoplevelser og nye rapporter viser at den gennemsnitlige dansker bruger mindre tid på selv at lave mad.

10 Dette afspejles selvfølge også på husstandens forbrug efter forbrugsgruppe men også i restaurationsbranchen. Der er siden 2010 til 2018 sket en udviklingen på næsten 50 procent i branchens omsætning11.

En gennemsnitshusstand har siden 2010 til 2018 øget deres forbrug på restauranter, cafeer og kantiner mv. med knap 5 procent.

Samtidigt er der sket et lille fald i en gennemsnitshusstand forbrug på fødevare. Denne udvikling viser at nye prioriterer og holdninger finder sted i danskernes madvaner. 12

Vi begynder at snakke om at convenience-bølgen er over os og de nemme alternativer hitter. Især inden for fastfood og takeaway er udviklingen i branchen eksploderer.

Blot fra 2016 til 2017 er den gennemsnitshusstands forbrug på fastfood og takeaway øget fra 3.017 kr. til 3.778 kr. Det er en enorm udvikling på ca. 25 procent der giver vækst i måltider.

Takeaway har over de seneste år gået fra pizza og bruger til de nye og sunde alternativer. Danskernes velstandsfremgang har betydet at danskere åbner op for

at disponere flere penge på takeaway eller restaurantbesøg. Hen over tid er danskernes forbrug steget og holdningen til at vælge den “nemme” løsningen i stedet for at kokkerere selv hitter. 13

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu