Reklamefilm og klimabevidsthed | Analyse

Indledning
Hvor mange af os er egentlig klimabevidste, og ved vi overhovet hvilken indflydelse vores vaner kan have på bærdygtigheden? Det er i hvert fald et af de største spørgsmål der falder ind i vores hverdage og i politiske debatter.

Disse temaer spiller en væsentlig og betydningsfuld rolle i medierne og har derfor mange budskaber at vise i reklamer og reklame, med et stort fokus på hvordan vi mennesker kan blive mere klimabevidste og mere bærdygtige.

Dette er også tilfældet i de to reklamefilm Kom ind i kampen (2019) fra Oddset og SWEDOOR miljøvenlige døre (2018) af Swedoor, hvor der formidles mange budskab ud til resten af verden, og hvordan de etablerer sammenhængen mellem virksomhedens produkt og klimabevidstheden som motiv.

Handlingsforløbet i de to reklamer er dog vidt forskellige, da vi har en dommedagsfortælling fra Kom ind i kampen og en hverdags familiefortælling fra SWEDOOR miljøvenlige døre, hvor begge disse to klimabevidste reklamer er udgivet på YouTube.

Uddrag
Dette kan have en direkte mening til os seer, at vi skal slukke for vandet og ikke lade det løb unødvendigt, da det er et af de små ting vi kan gøre for klimaet.

Grunden bag man vælger at vise oddset på skærmen hele tiden, kan være fordi, jo større oddset er, jo større er chancen for udfaldet sker.

I dette tilfælde har udfaldet en negativ betydning for at jorden går under en dag. Dermed er et højt odds ikke godt for menneskegenerationen eller for selve jorden for den sags skyld.

Reklamefilmen SWEDOOR Miljøvenlige døre har det samme formål, nemlig at fortælle os, hvordan vi kan forbedre vores dårlige vaner for klimaet.

Denne reklamefilm handler om, en far og en søn som har det godt sammen. Sønnen vises som en miljøbevidst dreng, der også elsker jorden og dens natur.

Han vander planter og smider ansvarligt batterier i en kasse med brugte batterier, og tegner tegninger af jorden og naturen, og til sidst læser naturbøger som godnathistorie.

Denne reklamefilm er med til at påvirke os indefra, altså hvordan hjemmet kan være mere bærdygtigt, som kan have en mere positiv effekt på klimaet.

Vil man opnå seernes fulde opmærksomhed, spiller stemningen i høj grad ind. Stemningen kan bestemmes ved, hvilken belysning eller hvilke farver, man vælger at gøre dominante i filmen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu