Klimabevidsthed | Analyse

Indledning
Behovet for at blive 100% bæredygtig her på jorden, er i den grad ved at påvirke hele verdensbefolkningen. Manglen på jordens ressourcer bliver større og større, og alle gør deres for at vi langsomt kan komme hen til en grønnere fremtid.

Det samme gælder for reklamer. Reklamer spiller en stor rolle når det kommer til at være klimabevidst, i hvert fald i den digitale verden.

Her gør Danske Spils og SWEDOORS deres for at blive klimabevidste. Ifølge dem gør de i hvert fald. For deres fokus ligger på at få salg.

Her har de så valgte at basere reklamerne på klimabevidste hændelser, da det er et ømt punkt for mange mennesker.

Uddrag
Det skyldes også, at voksne nemmere vil få sympati for børn end andre voksne. Hvis et barn begynder at affaldssortere, samt vande planter

så ved man at man også selv skal være med til at passe på jorden. Barnet og dets handlinger kan tilskrives som et symbol på klimabevidsthed.

Barnet er fokuspunktet i reklamen, hvilket også er det de har prøvet at lægge vægt på. En af de største forskelle i de to reklamer er virkemidlerne.

De har nemlig brugt to vidt forskellige måder at gribe dem an på. Musikken og stemningen i ”Odds for jorden” fremstilles bevidst meget intenst.

Det får os som seere til se problemet, som noget alvorligt, og som noget vi skal gøre noget ved. Vi ser også at klipningen følger musikken i takt med at katastroferne løbende bliver vildere og vildere.

Det er også det der skaber denne intense stemning. Dog rammer den et klimaks, når vi er tilbage i køkkenet med manden og kvinden.

Derudover kan vi også se at det er den mørke farve som er meget dominerende, når vi ser alle katastroferne. De mørke farver afspejler hvilke alvorlige fænomener, vi kan og har været vidner til.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu