Indledning
Kampagnefilmene ”Red din fars dag 1 & 2” er nogle kampagnefilm kræftens bekæmpelse har konstrueret for at udbrede et budskab om at passe bedre på sine nærmeste.
Der kommer en problemstilling til syne i disse kampagnefilm, som går på hvor ofte man opsøger lægen. Kræftens bekæmpelse arbejder for, at færre får kræft, flere overlevet kræft og et bedre liv efter kræft. Kampagnefilmene er begge fra maj måned i år 2018 og 2019.
De er udgivet på kræftens bekæmpelses YouTube-kanal, hvor den første kampagnefilm fra 2018 har fået over 1,1 millioner visninger og den anden kampagnefilm fra 2019 har fået næsten 800.000 visninger . Hvilket vil sige, at disse kampagnefilm er gået viralt i Danmark.
Optimer dit sprog - Læs vores guide og scor topkarakter
Uddrag
De to kampagnefilm går på samme problemstilling om, at mænd ikke går til læge ofte nok eller i tide nok til, at få tjekket op på de syv tegn der kan tyde på kræft.
Kampagnefilmene går specielt ud til mænd, da kvinder er betydeligt bedre til at reagere på de syv tegn for kræft, og oftere går til læge i deres dagligdag, i modsætning til mænd.
Denne tendens medfører, at mænd i højere grad rammes af alvorlige sygdomme end kvinder. Mænd lever generelt en mere usund livsstil i forhold til kvinder, især hvis man kigger på rygning og alkohol.
Derfor har kræftens bekæmpelse trådt ind og prøvet at få løst den problemstilling. Hensigten med kampagnefilmene er, at få modtageren til at opfordre mænd og fædre, til at søge læge i et større omfang, end hvad der er tilfældet i dag.
Modtagerene for kampagnefilmene er derfor både børn, unge, voksne og folk der har en far eller mand de gerne vil passe lidt bedre på. Kampagnefilmene sætter meget fokus på hvor vigtig farrollen er for børn.
I kampagnefilmen fra 2018 medvirker der mange forskellige mennesker i form af børn og unge der gør deres fædre opmærksom på hvilke tegn de særligt skal være opmærksomme på, ved hjælp af et fars dag-kort.
Der bliver derfor både kørt meget på dette budskab om at rede din fars dag, men også om at købe dette fars dag-kort hvor man har mulighed for at skrive en hilsen til sin far
hvor der i bunden af kortet er de syv tegn på kræft, som der kærligt minder faren om hvad han skal være særligt opmærksom på.
Kampagnefilmens reklamegenre er her oplysende og lyrisk da der i løbet af filmen bliver sat fokus på det informerende og faktuelle.
Det lyriske berører de ved, at der ikke i en særlig høj grad bliver talt om selve produktet, men i stedet bliver der tilkoblet positive værdier til budskabet, ved at vise disse poetiske billeder gennem montagen.
I denne kampagnefilm benyttes der af appelformen logos, da kampagnefilmen appellerer meget til modtagerens fornuft, hvor der også underbygges med argumenter såsom, at mænd dør i større grad af kræft end kvinder gør.
Der benyttes dog også af patos i kampagnefilmen, da de små eksempler på hvad ens far kan være god til at hjælpe med, appellere til modtagerens følelser, hvor der er i stor grad, er mulighed for, at modtagerne kan relatere til bare en af eksemplerne.
Skriv et svar